Tanker fra en tenkende tenker

torsdag, juli 28, 2005

GMail Loader

Etter min reinstallasjon av maskinen fikk jeg problemer med å hente inn igjen emailen fra min Thunderbird email klient. Redningen ble et lite program som leste email filen og eksportere emailen til min GMail konto.

Jeg har nettopp reinstallert en av maskinene mine. Selv med nitidige forberedelser ble det selvsagt noen problemer. Jeg bruker åpen kildekode programmet Thunderbird som min email klient. Av en eller annen grunn så klarte jeg ikke å få programmet til å lese inn de gamle email filene når maskinen var reinstallert. En lengre Googling avdekket ingen svar. Til slutt fant jeg ut at Thunderbird lagrer email i et standard mBox format.

Like etterpå fant jeg et lite program som leser en Mbox fil og som videresender alle email til en GMail konto. Programmet heter GMail Loader. Det videresender en og en email og tar vare på avsender informasjon slik at mailen fremstår ganske så riktig i GMail etterpå.

Jeg har i lengre tid vurdert å gå over til GMail som min standard privatmailadresse, men jeg har drøyd det litt fordi jeg har hatt samme email adresse siden 1996. Det er liksom litt greit å vite at alle som har vært i kontakt med meg, kan nå meg på den samme gamle emailen.

Nå gjør jeg en gradvis overgang. Alle eldre email flyttes over til GMail, og så får jeg se om jeg også begynner å oppgi GMail adressen til fremtidige kontakter.

Gamle email har en tendens til å bli borte når man bytter PC eller reinstallerer. Kanskje er det på tide å flytte emailen til en sentral server? I jobbsammenheng har man jo det, og med en gratis GMail konto er det like greit å gjøre det som privatperson også. Hvis du skal flytte over din gamlee email kan jeg ihvertfall anbefaler GMail Loader. Det fungerte glimrende og er også helt gratis.

1 kommentar:

Hemoxp sa...

Eg har tidlegare leita etter ei løysing for platformuhavhengig backup av epost, utan å finna dette.

Nettbasert epost er heilt klart vegen å gå. Treng du backup av dette igjen, kan du kopiera ut meldingane med POP3 og lagra dei i eit eller anna format (Outlook sitt .pst-format, f.eks.). Vidare kan du brenna til CD eller liknande.

Men vi stoler vel på at Gmail aldri mister eposten vår, gjer vi ikkje?