Tanker fra en tenkende tenker

søndag, juli 24, 2005

Reinstallasjon

Etter å ha drøyd og utsatt i flere måneder reinstalleres nå min store laptop. Det er maskinen jeg primært bruker til programmering, men den har også blitt brukt til mye annet rart. Jeg har gruet meg lenge, men etter noen dagers forberedelse tror jeg at jeg er klar.

Å reinstallere en PC høres kanskje ikke så ille ut. Man har vel backup av alle dataene, som dokumenter og lignende? Utfordringen er at jeg bruker ekstremt mange forskjellige programmer. Dessuten har jeg kjøpt noen utviklingskomponenter. Å få reinstallert dem er enkelt, men det er tidkrevende og jeg må være sikker på at jeg vet hvor jeg finner dem. Før jeg nå startet tror jeg at jeg har kontroll på alt utenom programmet for å se DVD filmer. Jeg håper jeg finner det, for med den gode skjermen på maskinen er den ypperlig til å se på film.

Jeg har i lengre tid brukt åpen kildekode programmet Thunderbird som mitt foretrukne email program. Det er knallbra og jeg er kjempefornøyd med å bruke det. Det har imidlertid ingen god funksjon for å eksportere og importere email. Ikke som jeg fant ihvertfall. Jeg har derfor kopiert hele katalogen og satset på at det går bra, og det gjør det sikkert også.

Et annet program jeg måtte ta hensyn til er regnskapssystemet fra Mamut. Et enkelt lite program, men jeg kommer nok til å bytte til et nettbasert system så fort som mulig. Når maskinen brukes til så mye rart er det irriterende å måtte ha et regnskapssystem liggende på samme maskin.

For å unngå for dramatiske reinstalleringer i fremtiden gjør jeg nå et todelt skille. Min nye Tablet PC skal være min primære kontor PC hvor Office, email og lignende programmer skal ligge. Den 17 tommers store laptop'n skal jeg bruke til utvikling, filmtitting, og betatesting av nye programmer. Da blir det forhåpentligvis litt lettere å reinstallere den dagen jeg må det.

Nå kjører jeg fortsatt rent Windows miljø, men jeg kommer til å forsøke å sette opp en Linux installasjon med MediaWiki i en virtuell maskin på den store laptop'n. Jeg gidder ikke å lære meg Linux ordentlig, men jeg har lyst til å snekre sammen noen innholdsbaserte løsninger på den etterhvert. Hvis jeg får det til å fungere greit så flytter jeg det vel over på en av de stasjonære etterhvert også.

Vel, dette kommer nok til å ta litt tid. Og når operativsystemet er på plass tar det vel fortsatt en 3-4 dager før de fleste programmene også er klare.

1 kommentar:

Hemoxp sa...

Skulle gjerne sett ein god guide med hjelp og hint... Det er alltid masse som går tapt. Ting eg er redd skal gå tapt (og er usikker på korleis eg kan ta backup av):

- lista over trådlause nett (med kodar)
- Autofullfør i Til-feltet i Outlook 2003
- Tags-delen av Photoshop Elements 3
- Saved Sessions i PuTTYtel
- Web-passord i ie, Firefox og Opera
- Nokia sin synkroniseringsstatus (redd for å få dupliserte kontaktar i telefonen)
- osb.

Det er alltid også veldig mange program som har data, maler og brukarspesifike ting i regestry og under programmappa. Då hjelp det lite med backup av Mine dokumenter :-(