Tanker fra en tenkende tenker

tirsdag, juli 26, 2005

Send dem på gamlehjem

Det er ikke tilfeldig at noen gamle mennesker blir sittende alene på gamlehjem, mens andre stadig får besøk av barn og barnebarn. Man høster som man sår, f.eks ved å nekte barna i boretslaget å hoppe på trampoline.

Aftenposten skriver i dag om borettslag som skal nekte folk å ha trampoline i hagen sin. Slike gamle mennesker fortjener rett og slett ikke respekt fra barn og ungdom. Det gleder meg derfor at de som har skrevet i forumet har kritiserer dem sterkt, sik jeg gjør her.

Hvis man flytter inn i et borettslag blir det for dumt å klage på at man hører barn leke. Selvsagt er det noen som lar barna sine holde på usunt sent om kvelden, men det var såvidt jeg leste ikke poenget. De ville ha vekk trampolinene uansett.

Vi har en stor trampoline i hagen vår og den brukes flittig. Jeg har merket meg at naboene har vært litt småirritert noen ganger, men de har såpass folkeskikk at de ikke har kritisert det. Til gjengjeld har vi holdt ungene i ørene og gitt dem en lengre tvunget pause hvis de ikke har klart det.

Barn er barn og godt er det. Hvis vi ikke kan tolerere at de har det gøy så er det oss det er noe galt med. Nå ville neppe noen kommet med et forbudsforslag her vi bor, men det ville ikke blitt fulgt av oss ihvertfall. Jeg blir rett og slett provosert bare av å lese om noen kommer med sånne tåpelige regler. Det er omtrent på høyde med alle Fornebu beboerne som klagde over flystøyen den gangen flyplassen var der. Er det en flyplass i nærheten vil du høre den. Bor du i et felt med mange unger så vil du høre dem.

Hvis dere ikke tolererer at unger hopper på trampoline og har det gøy, så får dere heller ta turen til gamlehjemmet. Så kan dere sitte der og klage over at ingen kommer på besøk. Med så god tid som dere får klarer dere kanskje å tenke dere frem til hvordan dere endte opp der alene.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg bor selv i et villa område nord i Oslo og her er det, som ellers i landet, nesten en trampoline i hver hage. Nå håper og tror jeg at det er lenge til jeg havner på gamlehjem, så jeg representerer ikke den "eldre garde". Har selv ikke unger, men tilhører de som absolutt mener at unger er unger og skal få lov til å være det.

I de fleste borettslag og andre boligområder har det som regel vært en stor lekeplass for ungene. Denne plassen har vært et samlingspunkt for alle ungene i området, og har som regel vært plassert slik at ingen av beboerne kommer ufordelaktig ut med tanke på "skrik og skrål".

Slik verden har blitt står lekeplassene i dag stort sett tomme og forlatt, mens ungene leker i sine respektive hager. Så istedet for en lekeplass, så vil et boligfelt nå gjerne ha 10-20. Vel og bra det, og helt sikkert trygt for foreldrene som nå kan følge med på poden ekstra nøye (vi lever i en veldig farlig verden).

Jeg tilhører de som ser frem til å nyte en bedre bok utendørs når været tillater meg å sprade rundt i t-skjorte og shorts. Jeg ser frem til denne perioden hele året, da jeg kan slappe av på verandaen i go'stolen med en kald farris.

I den varme perioden vi hadde i slutten av juni og frem til midten av juli var dette ikke mulig. Det var fult mulig å være på verandaen, men med 6 unger kun 5-6 meter unna hoppende på en trampoline fra 8 om morgenen til veldig sent om kvelden, så har jeg måtte se langt etter de "stille" stundene på min egen veranda. For det har vært veldig mye "skrik og skrål" Anders. Det er grining, roping, kjefting og mer grining. Jeg har selvfølgelig litt "folkeskikk" så jeg har ikke tatt dette opp med naboen ennå, men jeg har vært på nippet til å ta turen over mange ganger - spesielt på søndagene.

Nå som regnet pøser ned er det selvføleglig helt stille...ikke en lyd og ikke en eneste trampoline i bruk og ingen unger å se. Skal vedde for at samtlige skrikerunger sitter inne med en godtepose og spiller Playstation eller ser på en Disneyfilm. Grunnen til at jeg nevner dette med godtepose er at det er slik foreldre gjerne "kjøper" litt stillhet i heimen. Da sitter poden og mumler fornøyd i 20-30 minutter før helvete er løs igjen. Rart det der at foreldre ennå ikke har skjønt hva for mye sukker gjør med ungene.

Når du nevner at dine naboer noen ganger har vært litt "småirritert" så skjønner jeg de veldig godt. De er nok mer enn bare litt irritert, fordi skriking og skråling time etter time tar på - og det tror jeg du skjønner.

Jeg skulle ønske at foreldre med unger og trampoline hadde tenkt litt på omgivelsene og innført noen få enkle regler for ungene sine. For eksempel innført noen pauser nå og da, og kanskje tatt det litt mer med ro på søndagene?

Men det er kanskje for mye forlangt?

Anders Brenna sa...

Den eneste begrensningen jeg synes er fornuftig, er en kveldsbegrensning. Barn skal ikke være så sent ute på kvelden. En begrensning på dagtid, eller spesiellt på søndager ser jeg ikke som fornuftig. Det er gjerne på søndager at mange unger kommer for å leke sammen.

Aftenposten skriver nå at borettslaget skal ha ekstraordinært møte for å diskutere saken på nytt. Styret ser også ut til å forstå at deres forbud var et tråkk i salaten.

Barnelek ute sammen med andre barn er noe av det beste som er. Alle som har barn merker fort kampen for å få ungene til å være ute i fysisk utfoldelse vs. TV, video og dataspill passivt alene. Når vi får ungene ut, kan det ikke være sånn at andre jager dem inn.