Tanker fra en tenkende tenker

onsdag, mai 11, 2005

NT4 domene

I løpet av denne og forrige har jeg vært i 3 kunde case der NT 4 domener benyttes. Dette var ganske overraskende for meg. Jeg viste at det var endel som holdt igjen, men ikke at det var så mange.

Eller er det så mange? Min erfaring disse ukene er ikke på noen måte statistisk signifikant og kan gjerne være en tilfeldighet. Uansett, nå må jeg sette opp et NT4 domene i mitt testmiljø. Heldigvis kan jeg kjøre det på en virtuell maskin, men det er jo et knotete og gammelt operativsystem. Hvis jeg ikke husker feil så kom det i september 1996. Det var ihvertfall høsten det året. Siden den gang ble det 6 utgaver av service packs. Så vidt jeg har fått med meg så er det fortsatt mulig å få support på operativsystemet fra Microsoft, men da man betale ekstra. Jeg hadde uansett ikke tørt å sette det opp med tilgang til internett.

Nå har jeg gjort alt klart, så i morgen begynner jeg på installasjonen. Det tar forhåpentligvis ikke mer enn en time.

Ellers så sitter jeg her nå og skriver på en maskin hvor jeg nettopp har byttet antivirus program. Det tok sin tid, og mye takket være programmet behov for 2 restarter! Hva pokker er det de tenker på? restarte maskinen to ganger for å få installert et program for å beskytte maskinen? Dette er en relativ ny maskin med Windows Xp. Så mange reboots bør ikke være nødvendig, men slik går det når programvare utvikles av (dyktige) programmerere uten erfaring fra drift. De får programmene til å virke, men for de som skal drifte dem er det håpløst. Jeg irriterer meg over antall reboots på en maskin, men når tidligere har hatt ansvaret for mange hundre maskiner så ble jeg skikkelig forbannet over slike løsninger. Longhorn skal vistnok være bedre på dette med restarter. Det har jeg kommentert før.

Ingen kommentarer: