Tanker fra en tenkende tenker

fredag, februar 17, 2006

Tjene penger på åpen kildekode

Nok en arbeidsuke er over. Det har egentlig gått ganske bra.

Torsdag skrev jeg en artikkel om hvordan selskaper tjener penger på salg av lisenser på åpen kildekode. I motsetning til de fleste artikler jeg selv har lest, så skriver jeg ikke om alle tilleggstjenestene man kan selge ved siden av, men ser mer på hvordan man kan få betalt for selv programvaren. Ut i fra kommentarene som kom inn, ser det ut til at leserne synes det var et interessant emne.

I går var jeg på det første Techfest arrangementet og holdt et kort innlegg om Gaselle Wiki. Det var en samling med litt over 20 teknologinteresserte mennesker. Av de seks foredragene som ble holdt likte et fra Knut Yrvin om Skolelinux og Thomas Gramstad i Elektronisk Forpost Norge. Jeg har selvsagt lest og satt meg inn i disse organisasjonene tidligere, men det er alltid mye mer interessant å høre ting bli fortalt direkte fra kilden.

På grunn av deltagernes overvekt av Linux-entusiaster fant jeg det fornuftig å ikke fortelle for mye om min Windows bakgrunn. Jeg gjemte meg derfor litt bak det faktum at jeg har satt opp en site som kjører MediaWiki på LAMP. Nåer de det jo ikke jeg som har satt opp den Linux serveren, det er det webhosting selskapet Dreamhost som gjør. For sikkerhetsskyld tok jeg derfor med meg min bok om PHP programmering og lot tittelen på den synes over kanten på jakkelommen min.

2 kommentarer:

dltq sa...

Veldig kjekt at du kunne komme og fortelle om gaselle.info, Anders. Jeg håper selvfølgelig at såvel windows-fantaster som ubuntu-freaks kan føle seg velkommen på Techfest. Poenget er ikke hvilket system som har mer cred, men hva man kan gjøre for å spre mer informasjon om de forskjellige løsningene, mulighetene, og så videre.

Igjen, takk for at du stilte opp!

Hans-Petter Fjeld sa...

Jeg deler din skepsis til disse linux-fanatikerne, jeg er ikke villig til å kaste meg ut i noe diskusjon om de forskjellige operativsystemene, men jeg vil peke på at mange av poengene enkelte kom med ble ganske blendet av de meningene om Microsoft og dems produkter som kom med i setningen på mer eller mindre diskre måter. Blitzere sliter med det samme PR-problemet, budskap drukner i rop om at det menes noe.