Tanker fra en tenkende tenker

søndag, februar 26, 2006

Forenklet serverinstallasjon

Software appliances er en ny trend som kommer til å forenkle hverdagen for IT-driftspersonale.

Å installere servere kan være en veldig komplisert affære.

1. Operativsystem
2. Database
3. Mellomvare
4. Applikasjonen

Legg så til at hver av installasjonenee må patches, konfigureres og finjusteres. I tillegg er det ofte slik at hvert av leddene trenger forskjellig ekstern kompetanse som må hentes inn til en horriblel timepris hos konsulentsselskapene.

Da er det mye lettere å få produktet ferdig installert og konfigurert når det leveres.

Tidligere var det noen som gjorde dette med såkalte hardware appliances, eller som vi på norsk gjerne kaller programvare på boks. Ulempen da er at man må levere fysisk hardware. Det krever endel mer av leverandøren, også på support og garantisiden. Ved å levere som en software appliance, eller virtual appliance som VMware kaller det, unngår man denne problematikken. Da kommer løsningen ferdig levert som et image som kan kjøres opp rett i VMwares virtualiseringsprodukter, Xen eller med Microsofts Virtual PC og Virtual Server.

Et nytt selskap med noen utbrytere fra Red Hat har nylig lansert et system for å lage slike software appliance løsninger, foreløpig kun for Linux baserte systemer.

Selv har jeg i mange år jobbet med å automatisere installasjon og vedlikehold av operativssystemer og applikasjoner. Det er et krevende felt og er en av de største kostnadsdriverne for IT-driften. Å se at verden nå beveger seg inn mot en løsning som faktisk har potensiale for virkelig å gjøre noe med problemene gleder meg stort.

Jeg koste meg derfor når jeg gjorde researchen rundt dette og skrev en artikkel om det for digi.no. Hvis du interesserer deg for IT-trender innen IT-drift bør du taa en titt på den. Den heter Lekende lett å installere serverprogrammer.

Selv tror jeg ubeskjedent at jeg har vært tidlig ute med å skrive om en stor forandring i IT-bransjen, også i forhold til internasjonale medier, så jeg kommer til å følge opp saken fremover.

Ingen kommentarer: