Tanker fra en tenkende tenker

mandag, desember 26, 2005

Verdien av en ide

Hvor mye er en ide verdt? Det er et spørsmål mange har lurt på, men som egentlig er et galt spørsmål å stille. Jeg skal allikevel prøve komme opp med et forslag på hva som kan være et svar.

Spørsmålet blir feil, fordi ingen ide er verdt noe som helst hvis den ikke blir gjennomført. Man kan kanskje argumentere for at den heller ikke er verdt noe hvis den ikke lykkes, men det er i mine øyne ikke like sikkert.

For å finne ut hva en verdi er verdt tror jeg at vi må ta utgangsspunkt i hva sjappe er verdt hvis den lykkkes. Siden det er så vanlig å skrive forretningsplaner der man når børsnotering etter 5 år, så tar jeg utgangspunkt i en verdi på det tidspunktet. Så tråkker vi tilbake derfra og tar hensyn til utvanning og risiko.

I USA/Silicon Valley så er det ganske vanlig å planlegge at et ambisiøst høyteknologisk oppstartsselskap skal noteres på NASDAQ børsen med en verdi på 100 millioner dollar etter 5 år. De færreste klarer dette, men noen overgår det også ganske så drastisk. Google omsatte for 1 milliard dollar etter 6 år og var verdt mye mer. Tommelfingerregelen er imidlertid en omsetning på ca 25 millioner dollar og et godt potensiale for kraftig videre vekst.

Hvis man tar utgangspunkt i et tall fra professor John Nesheim, så er er det en 6 milliontedels sjanse for at en ide når børsnotering. Med dette som utgangspunkt så vil ideen's verdi være 600 dollar. Ikke så mye kanskje, men med tanke på antall ideer jeg har hatt så skulle jeg nok ha kunne gjort noen kroner på å selge dem til denne prisen. Desverre må vi skjære bort endel av denne prisen.

"I invest in people, not ideas"
-En hvilken som helst VC

Dette utsagnet sier det egentlig ganske klart. Ideen er mindre verdt enn menneskene som jobber med ideen, så hvis du skal selge ideen til noen så må ihvertfall prisen være mindre enn halvparten av den totale verdi. Hvor mye mindre vet vi ikke og det blir omtrent som på samme måte som med listen over ingrediensene på en hvilken som helst boks med mat som man kjøper på et supermarked. Ingredienesene må listes opp sortert etter hvilken ingrediens det er mest av. For vår del betyr det at vår pris er nede på maksimalt 299 dollar (Vi er snille her, for resultatet blir brutalt nok uansett).

På veien fra ide til børs så må man som regel igjennom noen runder med finansieringer der man henter inn ekstern kapital. Hvor mange runder man går og hvor mye man henter inn og vannes ut varierer selvsagt veldig, men man pleier å si at det er 4 runder samt en eventuell mezzanin runde:
1: Såkorn-kapital (markedsundersøkelser, forretningsplan, prototype)
2: Serie-A finansiering (Første VC runde: produkt 1.0, kjerneteam)
3: Serie-B finansiering (Bringe produktet til markedet, komplett team)
4: Serie-C finansiering (Finansiering av ekspansiv vekst, mye av risikoen er borte)
5: Mezzanin-runden (Eventuell mellomfinansiering før børsnotering)

Gjennom disse rundene vil de opprinnelige grunderne vannes ut og dermed blir også den tilsvarende verdien for forretningsideen utvannet. La oss for enkelhetens skyld si at man sitter igjen med en femtedel av andelen etter disse utvanningsrundene (og da har vi også tatt med utvanningen gjennom aksjer og opsjoner til de ansatte). Da ender i vårt eksempel verdien av ideen på ca. 60 dollar.

Nå tror jeg ikke at vi skal finne flere elementer som reduserer verdien av vår ide, men heller se litt på hvilke usikkerhetsmomenter som ligger i denne verdivurderingen.

Først bør vi ta en titt på selve ideen. Hva er definisjonen som gjør at vi tar utgangspunkt i at 6/1.000.000 når børsnotering? En ide kan jo være så mangt. Selv liker jeg å dele opp ideene slik:
* Ide
* Løsningsskisse
* Produktide
* Forretningside

En ide kan være en tanke om nesten hva som helst. Noen ganger er den svært konkret, men ofte er den bare en tanke. F.eks. jeg har en ide om hvordan vi skal komme oss fra A til B i tide.

Med en løsningsskisse så har man et definert problem forran seg, og så har man tenkt ut en måte å løse dette problemet. Problemet er gjerne av en litt mer anvendelig karakter slik at løsningen kan gjenbrukes. Man kan kalle det en metodikk.

Interessant blir det først når man har en produktide, dvs. en ide som kan ende opp i et salgbart produkt og som kan tjene penger for bedriften som selger det.

En forretningside er et hakk over produktideen. Ideen er ikke bare salgbar, men den egner seg også som fundament for et helt selskap. De potensielle inntektene er store nok til å forsvare alle utgiftene som påløper til ikke bare forskning og utvikling, samt produksjonskostnader, men også til selve forretningsdriften.

Å vite hvilket nivå ideen er ikke alltid like lett og jeg vet heller ikke hvilket nivå Nesheim har tatt utgangspunkt i når hans estimering er gjort. Uansett så viser dette også at selve ideen ikke er det viktigste, men heller at det er utviklingen av ideen.

Fra man får ideen til en børsnotering er det mange trinn. Når man våkner opp midt på natten og skriver den ned, så ler man gjerne litt morgenen etterpå når man ser hva slags tull man midt på natten trodde var genialt. Etterhvert så tåler noen av ideene også å soves på og man begynner å gjøre mer research. Man sjekker litt ut om markedet og om det finnes noen tilsvarende allerede. Dette er begynnelsen på litt seriøs markets research og man skriver etterhvert en forretningsplan. Denne foredlingsprosessen øker sjansen for å lykkes og dermed blir også ideen mer verdt. Nesheim opererer med at 6/1.000 ideer hvor det er skrevet forretningsplan når børsnotering. Man har altså fjernet 3 nuller fra usikkehreten, men man har fortsatt langt igjen. Verdt å merke seg er det også at det er forskjell på forretningsplaner. Nesheim tar utgangspunkt i godt utarbeidede planer. Deretter bærer det avgårde for å finansiering. Klarer man å komme til VC finansiering (Serie-A) så bør man ha litt i underkant av 1/10 dels sjanse.

Ikke ta dette innlegget for seriøst. Å beregne en forretningside's isolerte verdi er en fånyttes oppgave. Den er ikke verdt noe med mindre man gjør noe med den, og det er det poenget jeg egentlig vil frem til. Så til alle dere som en gang har skrytt av å ha samme ide som en som lykkes (Jeg har nok klippekort på dette selv også): Just do it!

(Dette innlegget ble ikke helt ferdig, men jeg må pakke bilen så vi kommer oss hjem fra julefeiringen. Kanskje gidder jeg å renskrive og fullføre det en gang?)

2 kommentarer:

Espen sa...

Jeg synes i alle fall den er en utmerket beskrivelse av hvordan man finansierer opp og planlegger for en forretning. Oddsene (og dermed verdiene av en ide) går noe opp når man tar i betraktning at det finnes andre måter å selge den på enn NASDAQ-notering - f.eks. kan man lisensiere den til et eksisterende selskap, skaffe seg finansiering fra andre enn VCs, og så videre.

Men godt å ha et innlegg å vise til hvis noen trenger å vite, på norsk, hvordan man tenker om kommersialisering av teknologi. Eller ideer, som de også kalles.

Anders Brenna sa...

Takk for det. Ambisjonene mine var høye for denne artikkelen, men tiden strakk ikke helt til. Kanskje burde jeg heller kortet den ned litt og eventuellt delt den i to?

Hvis du er like interessert i dette emnet som meg, så kan du ta en titt på Gaselle prosjektet mitt. Det er fortsatt i en veldig tidlig fase og fremdriften er ikke den beste, men det kommer seg etterhvert.