Tanker fra en tenkende tenker

mandag, desember 19, 2005

Opera GMail Mobile

Google har annonsert Gmail for mobiltelefoner og det er jo kjekt, men for meg lå den største nytten i å integrere Gmail med Opera browseren gjennom et Toolbar Panel.

Gmail for mobiltelefoner er tilpasset en mye smalere skjerm enn hva vi har på våre PCer. Dette gjør det lettere å surfe gjennom mailen på en mobiltelefon, men det er også kjekt fra Opera's browser på PCen.

I Opera har man noe som kalles en Toolbar Panel. Det er en liten liste som dukker opp på venstre side når man trykker F4. Der ligger det inne noen valg som Bookmarks, Transfers, History, Links og Notes. Hvis man trykker på en av de så kommer det opp et smalt vertikalt vindu. Ganske kjekt.

Jeg la inn Google Gmail Mobile som et slikt vindu og dermed har jeg en enkel og rask tilgang til min private email (jobbmailen ligger i Outlook/Exchange). Når jeg surfer nettet er det bare å trykke F4 og så ser jeg raskt om det har kommenn noen nye email.



Dette kunne man selvsagt også gjort gjennom det vanlige browser grensesnittet til Gmail, men da ville man hatt et så bredt bilde at man må bruke den horisontale scrollbaren. Det er veldig lite brukervennlig.

Selv om Gmail mobile gjør det lettere å lese privatmailen på mobiltelefonen, så må jeg fortsatt si at jeg foretrekker mer offline løsninger på telefonen. Det er utrolig kjekt å synkronisere jobbmailen over GPRS med Pocket Outlook og Exchange server. Det er lite trafikk som sendes over dyre linjer, og man kan lese og skrive i ro og fred. Så selv om det blir kjekt med stadig flere nettbaserte løsninger tilpasset små skjermer og Opera teknologier som Small Screen Rendering, så håper jeg at hovedvekten av utviklingen går mot webservices kommunikasjon fra telefonen og ut til servere ute på internett.


Børge: Minimo, Mozilla's browser for mobile enheter, virker desverre ikke med Gmail mobile. Den er jo bare i versjon 0,11, så det blir nok snart bedre. Opera skal jo ligge langt forran på dette feltet, men det får ikke jeg testet da de fortsatt ikke støtter Qtek 9090 som jeg bruker.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ooh, veldig imponert over Opera nå, altså...!
Hehe..

Med Firefox kan du åpne et hvilket som helst bokmerke i sidebaren. Bare legg til Gmail mobile som et bokmerke, gå inn i egenskapene for den og merk av for å åpne den i sidebaren (sidestolpen), og vips så har du samme greia som du nevnte for Opera.

Dumt at det ikke funka med Minimo, men som du sier så vil det nok bli bedre etterhvert som den blir utviklet videre. Håper du vil fortsette å følge med på utviklingen!

saccarina sa...

For oss ikke fullt så teknisk begavede (jeg får ikke engang til å åpne gmail med mobilen fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal svitsje mellom store og små bokstaver når jeg skal skrive inn passordet) fungerer det også helt fint å ha et vanlig Operavindu åpent på Gmailen. Du ser når det kommer inn mail da også.

Anonym sa...

saccarina: Hehe, ja det er sånn jeg pleier å gjøre det. Bare med Firefox da så klart.. :)

Anders Brenna sa...

Det er klart det også er mulig, men jeg har så sinnsykt mange vinduer åpne til vanlig at jeg trenger en enkel snarvei til det vinduet hvor mailen er.

Anonym sa...

Ctrl+1 ;)

Anonym sa...

Minim 012: http://weblogs.mozillazine.org/dougt/archives/009482.html