Tanker fra en tenkende tenker

onsdag, desember 21, 2005

Outsourcing av julen

Akkurat som det i næringslivet kan være en fordel å sette ut noen arbeidsoppgaver til eksterne leverandører, ser jeg fordelene med å outsource mye av jula.

Vi er en hektisk barnefamilie med en far i huset som bruker litt mer enn gjennomsnittlig tid på internett. Mor i huset ligger hakk i hel og ungene kan internett. Har vi tid til overs? Kanskje...

Julefeiringen er vel noe av det mest stressende som finnes. Julegaver skal kjøpes inn og lages, kort skal skrives, huset skal vaskes, klærne må på plass, kakene skal bakes, treet skal kjøpes og pyntes, julebord og festlige arrangement skal ha sin del av oppmerksomheten, kontrakter på jobben skal ferdigstilles og gale mennesker arrangerer vennefest 2 dager før lille julaften.

Som den entusiastiske og optimistiske teknologen jeg er så har jeg en Qtek 9090 mobiltelefon med kalender som synkroniseres med PC og server. Det slår meg allikevel at dette ikke er nok for å få en stressfri julefeiering. Heldigvis er store deler av jula vår outsourcet i år som i fjor. Lille julaften hos mine foreldre, julaften hos hennes foreldre, første juledag hos hennes søster, andre juledag hos hennes andre søster og resten av romjulen skal jeg hvile ut på jobben. Det blir noen kjøreturer, men da slipper vi ihvertfall å forberede middagene og julebaksten.

Litt har jeg allikevel klart å skvise inn. Et plasttre er kjøpt inn og pyntet, katta har revet det ned noen ganger og vi har svidd 2 av 5 brett med hjemmelagde pepperkaker. Sånn sett ser vi ut til å være godt i rute. Dessuten er det fortsatt god tid for å finne en fin julegave til madammen.

God jul!

3 kommentarer:

Hans P Fosseng sa...

Skjønner godt hva du sikter til her. Jeg gjør akkurat det samme og setter meg på flyet hjem i morra. Ja til outsourcing av jula!

Anonym sa...

Det er deilig å outsource hele jula, dag etter dag hos svigers, med de "kostnadene" det har er det likevel verdt det.

Jeg føler faktisk for å outsource hele livet mitt noen ganger. Se forøvrig:

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=518992

Anonym sa...

Eller hvis du ikke vil kopiere linken, så prøver jeg meg på en a:

link