Tanker fra en tenkende tenker

fredag, november 04, 2005

Drømmetall

VG rapporterer at Siri ser verden hadde over 55.000 sidevisninger i perioden 24. oktober til 4. november. Dagbladets mest leste blogginnlegg har hittill hatt nesten 40.000 sidevisninger.

Med slike drømmetall er det ikke rart at mange bloggere velger å paralellblogge eller gå helt over til en av Main Stream Media's (MSM) bloggetjenester. Jeg er også frittstet til det, men jeg tror jeg står over. Jeg liker tanken på at dette er min blogg. Hvis jeg en dag oppnår en stor lesermasse så er det på mine premisser og jeg sitter i førersetet og kan gjøre hva jeg vil med bloggen.

Med så høye lesertall så begynner det også å bli spennende fra et kommersiellt perspektiv. Skal disse bloggerne levere gratis innhold til MSM? Samtidig så mister de sannsynligvis sin store leserskare hvis de plutselig bestemmer seg for å flytte. Noen vil kanskje klare å bygge en så sterk merkevare at leserne flytter med, men det blir nok heller unntakene.

Jeg er egentlig full av beundring for måten VG og Dagbladet har kommet inn på bloggmarkedet. Det kan synes som at de har timet det hele perfekt og at de effektivt har svart på en potensiell trussel. Istedenfor at blogger kommer opp og delvis erstatter dem, så er de med på å bygge dem opp. Har MSM i andre land lykkes like godt mon tro?

For meg er faren for adskilte bloggemiljøer det mest negative med VG og Dagbladets bloggetjenester. Hver av disse avisene trekker frem sine blogger og gir dem oppmerksomhet, istedenfor å trekke frem bloggosfæren som en helhet. Da var det godtå se at de tenkte litt annerledes med Gullbloggen, hvor man kunne nominere alle norske blogger uavhengig av hvor de var.

Vi trenger å samle alle norske blogger slik at de blir lette å finne uavhengig av hvor de er. Til det har vi gode tjenester som Bloggrevyen, Bloggarkivet og Imperfektum, men de er avhengig av at bloggerne pinger dem. Gå derfor ut og gjør alle norske bloggere til bloggpingere!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Disse tre pingtjenestene kjenner jeg... Men finnes det muligens flere, og hva kan hver enkelt blogger gjøre for å øke sin besøksstatistikk?

Innhold er selvfølgelig viktig i jakten på flere lesere, men hva mer?

Anders Brenna sa...

Personlig mener jeg at vi allerede nå har mange nok blogger med mange nok gode og leseverdige innlegg. Kvaliteten er ikke det største hinderet, det er utbredelsen.

Hva kan vi gjøre? Mye...

Vi kan sende tips om gode innlegg til folk vi kjenner på samme måte som vi tipser om saker i media (ikke overdriv)

Vi kan lage favorittlister, gjerne fordelt på temaer som vi henviser nye lesere til.

Vi kan fortelle om egne og andres blogger i lunsjen og i andre sosiale sammenkomster (ikke overdiv her heller, men det er nok av tilfeller der det faller naturlig).

Vi kan bli flinkere til å følge opp hverandres innlegg med å skrive om det og linke til orginalen (jeg er veldig dårlig på dette, men jeg skal skjerpe meg).

Vi kan gå sammen om å lage en målrettet temablogg som vi spisser og konkurrerer direkte med et eksisterende mediaselskap. Selv om vi "taper kampen vil det sette fokus på bloggepotensialet. Tenk Microsoft Watch, BoingBoing og lignende.

Vi kan lage nisjeorienterte sportsblogger som rapporterer fra hvert av særforbundenes arrangementer eller fra lokale idrettsarrangement.

Og vi kan bare fortsette som vi alerede gjør. Snøballen ruller allerede og det er egentlig bare et spørsmål om hvor fort det går.

Det er viktig at vi ikke går inn for å kopiere Main Stream Media. Kopier blir aldri bra, og vi har ingen sjanse til å konkurrere på deres premisser. Vi må skape noe eget og det er vel strengt tatt derfor vi blogger, er det ikke?