Tanker fra en tenkende tenker

torsdag, november 03, 2005

Hvorfor: blogger du? / Leser du blogger?

I min uhøytidlige alternative Gullbloggen kåring stilte jeg to tilleggsspørsmål. Her er svarene jeg fikk.

Det er fortsatt mulig å delta i undersøkelsen og gi karakterer til de nominerte bloggene. Gå hit for å delta. Resultatene vil bli lagt ut etter at Dagbladet har annonsert sine resultater.

Hvorfor blogger du?
Det er moro, det er eit par folk som likar å lesa, då likar eg å skriva. Eg kan lese det seinere om nokre år sjølv.

For å få uttrykt min mening om ting som skjer, og for å få økt trafikk inn på de andre delene av siden min.

For å spre mine tanker og ideer.

Fordi det er gøy å få respons på mine meninger.

Fordi jeg senere kan gå tilbake og se hva jeg tidligere tenkte og gjorde. Fordi det kanskje kan bidra til tankeprosesser hos andre.

Får å få svar og kommentarer på ting jeg lurer på. Få andres syn og meniger på mine tanker.

Jeg blogget fordi jeg synes det var morsomt. Har ikke syntes at det har vært så morsomt de siste månedene, og skal antakelig slutte, i hvertfall en stund.

Jeg skriver for det meste dagbok for å holde venner og familie oppdatert mens jeg studerer i Australia. Samtidig ønsker jeg å publisere noen av fotografiene mine på hjemmesiden min.

Skrivetrening, for min egen fornøyelses skyld

Som Dilbert ville sagt det; Fordi verden trenger mer av MEG! Egentlig for å kunne skrive mer - ha et sted å uttrykke seg. "Frustrert middelaldrende mann" kan ha leserbrevspalten i VG i fred.


Hvorfor leser du blogger?

Av di det ofte rører meg, - får meg åt tenkja.

De få bloggene jeg leser hender at har morsomt lesestoff.

Et friskt, ufiltert pust i en nokså kjedelig medieverden.

For å få andre vinklinger på saker slik de presenteres av media, og fordi det er mye frydefullt god lesning.

For å få inspirasjon, for å lese andres betraktninger om temaer jeg er opptatt av.

Fordi de ofte inneholder andre kommentarer eller innsikt enn mainstream media. De linker også til alternative kilder. Eller rett og slett gir et skjevt blikk på verden som er morsomt, underfundig og/eller interessant.

Fordi det er mange der ute med spennende nytenkende tanker og ideer

Fordi jeg liker å se andre innfallsvinkler.

Fordi jeg synes veldig mangen av bloggene bringer temaer som masse mediane glemmer på banen. Mangen blogger har fått meg til å endre syn på enkelte saker, for eksempel Anders Brennas artikkel om penger. Den er et godt eksempel på en artikkel som har fått meg til å tenke på en annen måte. Å det er jo det som er målet, er det ikke? Å tenke på en annen måte enn vi har gjort tidligere?

Får en god latter av å lese andres blogger. Det er som en reality der man får med seg livet til en annen person uten å kjenne personen, og eller ikke har møtt personen.

Leser vel mest for underholdingens skyld, og siden jeg bor i utlandet er det kos og lese om hva som engasjerer folk i moderlandet. Det er ogsaa fint med et litt annent perspektiv paa nyheter enn det mainstream media serverer en gang i blant.

Veldig mange glupe mennesker med interessante ideer og perspektiv.

Ingen kommentarer: