Tanker fra en tenkende tenker

mandag, oktober 03, 2005

WMI Code Creator

Jeg sitter ute hos en kunde nå og hjelper dem med å administrere programvarelisensene ved hjelp av Silver Bullet, et program jeg selv har laget for dette formålet. Vi leverer det som en tjeneste som vi kaller Inmeta Software Discovery. I tillegg til programvarelisensene ønsket de en oversikt over maskinenes serienummer, så jeg lagde en liten programsnutt for å hente ut dette.

I mitt program så har jeg brukt mye tid på å lage et program som kan scanne alle maskinene i nettverket uten risiko for at en bug skal plage brukerne med heng, høyt minneforbruk, en prosessor som går i taket eller gjennom å snoke igjennom hele harddisken. Programmet er laget av en IT-driftsperson for IT-driftspersoner.

Men når jeg skulle lage denne lille programsnutten så var det naturlig å bruke WMI til å gjøre jobben. WMI (Windows Management Instrumentation) er et overbygg for API-kall beregnet på utviklere av IT-driftsløsninger og administrasjonsscript for Windows plattformene. Det er veldig lett å jobbe med, men fordi WMI kjører som en egen prosess på hver eneste PC så er det selvsagt noe som kan gå galt.

Allikevel valgte jeg å lage programmet i WMI. Å finne frem til riktig API gikk også veldig greit ved å laste ned WMI Code Creator. Det er et enkelt lite gratis program fra Microsoft som raskt og enkelt genererer kode eksempler for bruk av WMI. På mange måter er det juks, og strengt tatt så trenger jeg ikke å bruke det for jeg har laget WMI baserte programmer før, men det var ordentlig kjekt når jeg bare hadde ca. 2 timer til disposisjon.

Så hvis det er noen VB.Net programmerere eller en IT-driftskonsulent der ute som trenger en raskt løsning så er dette et verktøy som kan anbefales.

Ingen kommentarer: