Tanker fra en tenkende tenker

mandag, oktober 17, 2005

Visual Studio 2005

Jeg skal nå begynne å jobbe aktivt med Visual Studio 2005 og i den forbindelse tenkte jeg at jeg skulle legge ut litt info om den nye utgaven som kommer i november.

Åpen kildekode puristene får ha meg unnskyldt. Til mitt forsvar så driver jeg nå også å setter opp en website med MediaWiki, phpESP og WordPress på en LAMP site. Jeg er allikevel svært begeistret for den nye Visual Studio pakka. Jeg har gått et introduksjonskurs og har prøvd meg litt på egenhånd også.

Visual Studio 2005 kommer nå i fire forskjellige utgaver som dekker et behov som strekker seg fra individuelle hobbyprogrammere til profesjonelle utviklingsteam. Alle utgavene er selvsagt kompatible med hverandre og er laget for å dekke forskjellige behov.

* Visual Studio 2005 Express Edition
* Visual Studio 2005 Standard Edition
* Visual Studio 2005 Professional Edition
* Visual Studio 2005 Team System

Visual Studio 2005 Express Edition er beregnet på hobbyprogrammerere, studenter og andre entusiaster. Den kommer i forskjellige variasjoner for Visual Basic, Visual C++, Visual C#, Visual J# og Visual Web utvikler.

Standard utgaven er beregnet på webutviklere, Visual Basic 6.0 brukere og andre som ikke nødvendigvis jobber heltid med programmering av .Net baserte løsninger. Denne utgaven er like enkel å bruke som Express utgaven, men har utvidet funksjonalitet for de som er på vei til å bli profesjonelle utviklere.

For individuelle profesjonelle utviklere og for konsulenter er Visual Studio 2005 Professional utgaven et naturlig valg. Denne pakken egner seg godt for små team som lager spesialiserte løsninger.

Med Visual Studio 2005 Team Studio tas det hensyn til flere roller i utviklingsprosessen og det legges til rette for et forenklet sammarbeid mellom infrastrukturarkitekter, løsningsarkitekter, utviklere, prosjektledere, testere og sluttbrukere.

Team System kommer i tre forskjellige utgaver, en for programvarearkitekter, en for utviklere og en for programvaretestere. I tillegg kommer det en samleutgave som inkluderer funksjonaliteten fra alle tre utgavene.

Visual Studio 2005 Team Foundation Server er et produkt som ligger i bunn for Team System utgavene og som gjør det enkelt for alle teamdeltagere å administrere og holde orden på progresjonen og statusen for prosjektene. Prosjektportalen er basert på Sharepoint og systemet er integrert med Prosject og Excel.

Microsoft Visual Studio 2005 lanseres 10. november 2005.

Ingen kommentarer: