Tanker fra en tenkende tenker

tirsdag, oktober 04, 2005

Prosjektleder søkes

Ønskede personlig egenskaper: strukturert, selvgående, lagspiller, motiverende og ha evnen til å gi blaffen hvis noe går galt.

Den siste var nok ikke opplagt for de fleste. Den var i hvertfall ikke det for meg tidligere.

Når man er prosjektleder er det alltid små ting som går litt galt. Man hiver seg derfor rundt for å rette opp i det og som regel klarer man å snu seg rundt. Utfordringen blir når man gjør dette litt for mange ganger over litt for lang tid. Da sliter man seg helt ut og går tom.

De siste månedene har jeg vært i kontakt med endel mennesker som er prosjektledere av yrke. Jeg har alltid vært forundret over hvor rolige disse menneskene er. De lar seg (nesten) ikke stresse av noe som helst. Selv når ting går skikkelig galt så klarer de å bevare roen. De gir rett og slett blaffen, på en positiv måte. Selvsagt gjør de alt som står i deres makt for å komme i mål, men hvis det ikke er nok så er det ikke nok. Da er det bare å glemme det og gå hjem.

For meg har dette vært et problem ganske lenge. Samvittigheten min har plaget meg veldig hvis jeg ikke har klart å komme i mål med det jeg skulle. Dermed har jeg sovet dårlig noen netter og lagt hele sjelen min i å gjøre det umulige og rette det opp dagen etterpå.

Nå har jeg heldigvis ikke blitt utbrent før jeg kom til denne konklusjonen, men jeg kan vel glatt innrømme at jeg har vært nære på noen ganger. Nå klarer jeg (ihvertfall bedre enn før) å legge ting til side og gå hjem for å slappe av når dagen er slutt. Hvis jeg har jobbet mye, som jeg gjør akkurat nå, så tar jeg meg allikevel helt fri i hvertfall en av dagene i helgen. Det gjør at jeg klarer å holde et bedre tempo på dagene ellers også.

Jeg har ikke lyst til å være en prosjektleder på heltid, men det er godt å vite at jeg ihvertfall har skjønt noe viktig når det gjelder det å være det. Dessuten har ting en tendens til å ordne seg til dagen etterpå, bare man jobber konsekvent med problemstillingene.

Ingen kommentarer: