Tanker fra en tenkende tenker

mandag, oktober 24, 2005

NSB's trollmenn

De nye billettautomatene har et wizard inspirert grensesnitt. 4 steg for å kjøpe en lokalbillett er knotede.

Det er på tide at NSB setter ut atomater på togstasjonene. Hver morgen har toget tre vogner, 1 med konduktør og 2 for de som har månedskort. Selv kjøper jeg enkeltbilletter da det er lite å spare på å kjøpe dagskort, ukeskort eller månedskort. I hvertfall hvis man ikke drar på kontoret hver dag, noe som er tilfelle for meg.

Jeg er derfor glad for at billettautomatene kom, slik at jeg kan sette meg på en av vognene med litt bedre plass. Desverre har de ikke bare tatt med seg det positive fra vår elskede IT-bransje, men også tatt med seg noe av det irriterende.

En wizard er et flertrinns grensesnitt som skal gjøre det enklere å gjøre de riktige valgene når man installerer programmer eller utfører avanserte oppgaver med mange alternativer. Det kan fungere bra når oppgaven er kompleks, men det er direkte håpløst når man skal ha utført en enkel oppgave. Da irriterer jeg meg kraftig over å klikke igjennom 5-6 trinn bare for å få endret en enkelt konfigurasjonssetting.

På NSB's automat i morges var jeg regelrett bekymret for at jeg ikke skulle rekke toget fordi automaten var treg. Billetten kom etter 4 steg, men den printet den ut i en skuff som lå så lavt på automaten at jeg hadde problemer med å se den. Det virket også på meg som at den lå litt under selve boksen, men det kan være at luken bare var faget på en dum måte.

Det gleder meg at billig og bra PC teknologi finner veien ut i andre enheter enn bare kontor PCen, men hvis vi skal få noen gevinst ut av det må det gjøres en jobb i forhold til brukergrensesnitt. Her sliter IT-bransjen fortsatt, så kanskje noen fra andre industrier kan hjelpe oss. Hvis ikke må vi vel alle ta en Mastergrad innen IT eller lignende for å klare oss i samfunnet.

6 kommentarer:

Andreas sa...

Det værste med hele automaten er at de har tuchescreen.

Det er totalt umuligå bruke for blinde og sterkt svaksynte. Det er jo ikke mulig å kjenne hvor knappene er.

Så i 2005 tar man i bruk teknologi som ekskluderer folk fra en så daglidags ting som å kjøpe togbilett.

Diskriminering kalles det.

Anders Brenna sa...

Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på.

Jeg er imidlerrtid ikke negativ til touchscreen som helhet. Det gjør det endel enklere og billigere å lage slike systemer. Hvordan det skal løses for blinde og svakssynte har jeg ikke noe godt svar på.

Anonym sa...

Det blir vel å trekke det litt langt å måtte ta hensyn til de blinde i denne sammenheng. Det blir som å klage på nsb sin stemmeaktiverte telefon support, fordi de stumme ikke kan bruke den. De kan selvsagt nå nsb på andre måter (nett,oppmøte på stasjon m.m), og det samme gjelder de blinde i denne sammenheng. De kan gå innom trafikanten å få seg klippekort/ukeskort/månedkort.

Andreas sa...

Ja gå innom trafikanten du... der er det et køsystem som består av kølapper og tavler hvor kølapp nr. kommer opp, hvordan skal du se det?

Det lureste er å lage systemene tilgjengelig fra begynnelsen av, så slipper man dyre "reserve" løsninger.

På stemmeaktiverte telefoner kan man som oftest også trykke nr. ditt eller datt.

Tuchscreen er også en ulempe på utestasjoner, fordi om man er kald på hendene så funker de dårlig. Det er i alle fall erfaringen BBS fikk på en minibank som sto utendørs.

dltq sa...

Jeg irriterer meg voldsomt over disse automatene - de er så trege at det faktisk er fristende å videoblogge dem og sende link videoen til NSB som en klage.

Anonym sa...

Andreas: Hva med t-bane-setene som ikke har tatt hensyn til de som lider av multiple sklerose? Og disse taxiene som ikke har lydtette rom for folk med tourettes syndrom?
Og hvorfor finnes ikke elektriske tannbørster for folk uten armer og ben?