Tanker fra en tenkende tenker

fredag, oktober 21, 2005

Fasilitator workshop

I går kveld deltok jeg på en fasilitator workshop for å lære litt om hvordan administrere grupper. Vi fikk utdelt hver vår rolle, og min rolle besto i å være enig med alle og prate ustanselig.

Workshop'n var i regi av Grunderskolen Alumni, studentorganisasjonen for studenter som har gått Grunderskolen. Vi skal gjøre en oppgave for Tine sammen med studentene fra årets kull. Hver av oss får da ansvaret for en gruppe på 10-12 studenter og vi skulle bruke workshop'n til å forberede oss.

Vi fikk utdelt hver vår lapp, hvor det sto hvordan vi skulle oppføre oss. Temaet vi skulle diskutere var om det var riktig å kvotere inn kvinner i norske styrer. Vedkommende som fikk rollen som fasilitator viste ikke noe om hva slags instruksjoner vi andre fikk.

Overraskelsen hennes var derfor stor når jeg til stadighet skiftet mening og hele tiden var enig i det som til enhver tid ble sagt. Jeg studerte sammen med henne på Grunderskolen, så hun viste godt hvor bastant jeg kan være.

En av de andre fikk instruksjoner om å være uenig i alt, og tredjemann skulle være en beskjeden person som ikke helt turte å si noe og som hele tiden trakk seg. Så var det opp til fasilitatoren å få gruppen til å fungere.

Det var gøy, men det var ikke lett. Å holde maske, samt å unngå å komme busende inn med noen sterke meninger var en riktig så stor utfordring, men det gikk nå greit. Vi lo godt av det hele etterpå.

Slike rollespill er utrolig gøy, men også svært lærerikt. Vi hadde bare et lite utvalg av svært stereeotype roller, men jeg kjente godt igjen typene fra diskusjoner jeg har deltatt i.

Når jeg skriver dette, sitter jeg å lurer på om vi kunne fått til noe tilsvarende skriftlig gjennom blogging. Det kunne ikke vært helt det samme, men kanskje vi kunne lagt til rette for noen lærerike diskusjoner rundt et tema, hvor folk fikk noen retningslinjer utover sine egne sterke meninger. Ville det ha fungert, mon tro?

1 kommentar:

Anonym sa...

Ting fungerer ikke skriftlig på samme måte som det fungerer muntlig. Tro neppe det hadde blitt en suksess ;)