Tanker fra en tenkende tenker

mandag, september 19, 2005

Podcast DJ

En ting jeg misliker sterkt med radio er at jeg må høre de samme nyhetene om igjen og om igjen. En annen ting er at vi har et elendig utvalg her i Norge. Det går på minste felles multiplum.

Løsningen på disse tingene er i mine øyne Podcasting. Gjennom å abbonere på og laste ned Podcasts kan vi få et variert tilbud. Utfordringen blir å finne frem til det. En ting jeg ønsker meg, er å få nyheter fra flere forskjellige kilder på min MP3 spiller uten at jeg må lytte igjennom 50 forskjellige 45 minutters lange programmer. Istedenfor vil jeg ha tilgang på en eller flere Podcast DJ som setter sammen korte innslag med noen podsafe musikklåter innimellom.

Hvis Podcastere kunne lagt ut korte enkeltinnslag på mellom 30 sekunder og 3 minutter så kunne en Podcast DJ satt sammen en playlist som dekket forskjellig behov. F.eks. kunne jeg da fått med meg nyheter fra Digi.no kombinert med Aftenposten og kanskje New York Times. Hvert av innslagene kunne inneholde noen ord om hvor innslaget kom fra. F.eks. kunne de startet med noe sånt som: Dagbladet skriver i dag at..., og avsluttet slik de gjør på Dagsrevyen: ...Gerhard Helskog, USA.

Hver enkelt innslag kan tagges med stikkord slik at det blir lettere å finne frem til relevant stoff. Kanskje kunne vi da også automatisert prosessen. Jeg kunne f.eks. abonnert på alle Podcast innslag tagget med "norsk" og "IT".

Å gjøre dette krever verken ny teknologi eller store investeringer. Alt som trengs er at noen legger ut innslag. Det ville også senket terskelen for å komme i gang med Podcasting. Selv har jeg f.eks. gjort noen prøveopptak som jeg ikke har fått redigert sammen til en Podcast sending. Med et slikt DJ basert system hadde det bare vært å legge det ut og så se om noen ville bruke det.

Kommersielle aktører kunne sikkert også tjent noen kroner på å sette sammen playlists eller Podcast feeds hvor det ble lagt inn noen reklameinnslag. Da bør imidlertid reklamen enten være veldig god eller veldig kort. IT Avisen har f.eks. en veldig kort reklamesnutt for Commit.no i sine podcasts.

Er det noen som har lyst til å være med på å prøve ut dette? Ta opp et kort innslag om noe innen IT-fagfeltet og send det til meg. Så skal jeg prøve meg som Podcast DJ. Jeg må bare få ut fingern og kjøpe Castblaster lisensen.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Helt enig, har tipset IT-avisen om dette tidligere, da jeg mener podcasten deres har kommet "ut av hånd". 50 minutters podcaster blir helt meningsløst for meg.

Henrik sa...

stort sett enig, men trodde Gerhard Helskog jobbet for TV2?

Anders Brenna sa...

Det stemmer sikkert. Jeg ser svært lite på TV og det var det eneste navnet jeg kompå i farten.

dltq sa...

Jeg er med!

Spørsmålet blir hvordan vi får organisert dette - poenget er at det må være enkelt og kjapt å lage, mixe sammen og konsumere. Skal spinne videre på ideen på bloggen min.
Raymond

hemo sa...

No har eg enno til gode å laga ein einaste podcast.. Er det ikkje sånn at du må ha ein eigen rss, kun for podcasten?

CastBlaster såg ut til å vera eit kjekt program, men den oppdaterer ikkje .xml-fila :-(

Anders Brenna sa...

Jeg ble også veldig skuffet over at den ikke lagde og oppdaterte XML filen. Spesiellt med tanke på at man skriver Shownotes i programmet.

Jeg får se å hive meg rundt og lage en egen feed manuellt istedenfor.

Ting tar tid. Have patience...

Anders Brenna sa...

Jeg hadde egentlig tenkt å stikke innom en musikk/lydspesialist sjappa etter jobben i dag, men det rakk jeg ikke.

En USB-basert mikrofon gir veldig bra lydkvalitet til en billig penge. Problemet er at Castblaster ikke større USB baserte mikrofoner. Det betyr at jeg kan ta opp og lagre opptaket for så å importere det inn i Castblaster etterpå, men det er ikke et godt alternativ.

En god nyhet jeg oppdaget i dag, er at Castblaster har lagt ut en beskrivelse av hvordan jeg skal få eksterne mikrofoner til å virke i Castblaster sammen med lydkortet mitt. Derfor tror jeg at neste sending vil bli litt bedre.