Tanker fra en tenkende tenker

søndag, september 18, 2005

En Podcast dag

- Hei! Hei! Hei og god morgen. Dette er Morgenfuglen Podcast med vekking for deg som må på jobb i dag. Det frister neppe så jeg tror vi skal spille en Podsafe låt som vi tror du vil like.

På morgenkvisten liker jeg best å høre på noe som har litt trøkk, men ikke helt heavy metal, så systemet plukker ut en låt som passer til min smak. Det blir en poplåt hentet ned fra Podsafe Music Network.

- Nå har du fått dine minutter med sympati for en tidlig morgen, men nå må du opp! Her er dagens nyheter:

Podcasst DJ'n på Morgenfuglen er ubarmhjertelig.

- Aftenposten skriver i dag at det er uenigheter internt i regjeringen før fremleggelsen av statsbudsjettet...

- Digi.no melder at Microsoft nå har sluppet en ny betautgave av Windows... Blant funksjonene som fremheves legges det vekt på at denne utgaven trenger færre reboots enn dagens utgave...

Og slik fortsetter Podcast sendingene med små MP3 snutter satt sammen av de nyhetene som interesser meg mest. Tenk at jeg en gang hørte på radio som gjentok de samme nyhetene ved hver nyhetssending! Ved hjelp av en Podcatcher hører jeg nyheten en gang.

Etter å ha kommet meg ut av huset og levert minstemann i barnehagen blir jeg stående på togperrongen og vente på toget som nok en gang er forsinket. Irriterende, men jeg utnytter i hvertfall tiden godt. På MP3 spilleren min hører jeg på et foredrag fra deltidsstudiet jeg tar på BI. Jeg kunne lest det samme, men jeg er fortsatt trøtt og det er ikke like enkelt å lese mens man står på perrongen, eller når jeg etterpå står som sild i tønne i et overfylt tog.

Vel fremme på jobben må jeg legge fra meg MP3 spilleren og prøve å få gjort noe effektivt. Mange av oss liker å ha litt radio i bakgrunnen, men vi er ikke så begeistret for de ensporede kanalene vi har i Norge. Derfor har vi plukket ut en sending fra en Podcast DJ som har satt sammen Podsafe musikk og Podcasts fra private individer som jobber med IT-relaterte emner. Dermed får vi med oss aktuelle saker fra vår bransje i bakgrunnen uten at vi blir sittende å surfe etter disse nyhetene i arbeidstiden.

Når arbeidsdagen er slutt, tar jeg med meg MP3 spilleren som nå er fylt opp med Podcasts og nyhetsklipp. Dermed får jeg med meg nyhetene på veien hjem også.

Vel hjemme legger jeg fra meg MP3 spilleren og er sosial sammen med min familie. MP3 spilleren får jo uansett med seg det jeg vil høre dagen etterpå.

Ingen kommentarer: