Tanker fra en tenkende tenker

tirsdag, september 20, 2005

Pangstart

Vi har noen ledige plasser for studenter i Oslo og Akershus som vil ha et gratis kurs med praksis i å skrive en forretningsplan.

Jeg er prosjektleder for Pangstart, et prosjekt i regi av Næringsetaten i Oslo kommune, hvor vi skal hjelpe 6 utvalgte grundere med å skrive en forretningsplan. Oslo Kommune, Akershus Fylkeskommune og Innovasjon Norge finansierer prosjektet.

Pangstart er et prosjekt hvor gi grundere en god start samtidig som vi gir studenter teoretisk og praktisk ballast slik at de står godt rustet den dagen de selv ønsker å starte et selskap. Vi vil ta for oss hva en forretningsplan er og hvordan skrive en, lære litt om strategi, markedsplaner, markedsføring, finansiering, økonomi og salg.

Datoene er:
10-11/10 Introduksjonskurs (0900-1900)
14-15/10 Minisamling: Bli kjent med forretningsideen og lag en markedsundersøkelse (fredag ettermiddag/lørdag formiddag)
7/11-11/11 Ideutviklingsuke på Olavsgård hotell (dag+kveld, overnatting på hotellet)

Introduksjonskurset vil gå på BI's nye lokale i Nydalen. Ideutviklingsuken går på Olavsgård hotell (midt mellom Oslo og Gardemoen). Kurset og oppholdet er gratis for deltagerne.

Interesserte studenter kan kontakte meg pr. telefon (900 77 860) eller pr. email (abrenna@online.no). Det er en forutsetning at du er student på en skole (høgskole/universitet) i Oslo eller Akershus.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dette anbefaler jeg på det sterkeste å være med på. Man lærer så utrolig mye på et slikt seminar.

Har selv vært med på noe liknende, i regi av Innovasjon Norge og NTNUs Senter for entreprenørskap, GREI, hvor vi var en uke på Scandic Nedre Elvehavn i Trondheim. Det var jobbing fra tidlig om morgen til sent på kveld hver dag, gjennom hele uken. Det reulterte i at vi leverte seminarets beste forretningsplan, som var ganske stas må jeg si. Det skal sies at dersom du ikke liker å jobbe i grupper kan du holde deg langt unna. Dersom du derimot er en teamarbeider og er interessert i nyskaping/entreprenørskap, så anbefaler jeg dette på det sterkeste.

Anders Brenna sa...

Takk for den!

Jeg har selv deltatt på Take-Off i Trondheim og det er det beste arrangementet jeg noensinne har vært med på. Når jeg ble spurt om å være prosjektleder for et lignende prosjekt i Oslo-regionen takket jeg selvsagt ja.

Vi henter selvsagt inspirasjon fra Trondheim's arrangementet, men vi satser også på gjøre noen ting litt forskjellig. Blant annet kjører vi nå på case som allerede er i gang eller som er klart til start. Dette for å gi idehaverne en pangstart nå som de trenger det, men også for at praksisen studentene får skal være så relevant som mulig. Det betyr at prosjektene ikke er så forskningstunge som i Trondheim og dermed har litt mindre potensiale til å revolusjonere verden, men de vil trolig oppleves som veldig relevante for studentenes praksis før de selv ønsker å starte for seg selv.