Tanker fra en tenkende tenker

onsdag, september 14, 2005

Kjøpe bil på internett

Etter nok en blodig EU-kontroll med tilhørende utbedrelser har jeg bestemt meg for å kjøpe en ny bil. Den skal jeg kjøpe fra Danmark gjennom en internett tjeneste.

Jeg har en bil jeg er veldig glad i. Det er en Volkswagen Multivan 1995 modell. For de uinvidde er det en Caravelle med tak som kan slås opp, bord, kjøleboks og 6 seter (Dagens modeller har bare 5 seter). Den er utrolig fleksibel og vi har alltid god plass når vi drar på hytta eller besøker familien. Når vi har flyttet har jeg bare hivd ut setene og brukt den som en flyttebil.

Nå har bilen gått 230.000km og det merkes. Mandagens regning lød på 11.574kr. Legg til at vårens reparasjoner kom på 8.900kr og at jeg i fjor sommer betalte ca. 12.500kr. Dette betyr at selv om bilen er nedbetalt så er den dyr i drift.

Jeg har derfor bestemt meg for å kjøpe en ny liten bil og bytte hvert tredje år. Bilen jeg har valgt meg ut er en Toyota Yaris Verso. Altfor liten for en familie med 3 barn og en katt som skal på tur med sykler, kattebur og en overdreven mengde klær til alle situasjoner, men sånn blir det. Stort sett brukes bilen bare til å kjøre til barnehagen, til ungenes treninger og på butikken. Til jobben bruker vi begge toget. Så det eneste som gjenstår da er helgeutfluktene. Da blir det trangt i baksetet. Der hjelper det litt at eldstemann har blitt tenåring og at han derfor ofte ikke gidder å bli med. En bil som er stor nok koster 100.000kr mer og da går ikke regnestykket opp.

I flere år har jeg fått høre at det er økonomisk gunstig å kjøpe ny bil for så å bytte dem etter 3 eller 5 år. Da lider man et verditap, men man har garanti på bilen og verkstedregningene bør da bli ganske mye lavere. Når jeg selv regnet ut dette fant jeg ut at det stemmer greit med en billig bil til ca. 200.000, men at verditapet blir litt for drøyt hvis man kjøper en bil til 300.000-400.000kr.

Fra min svoger fikk jeg et tips om å kjøpe bilen fra Danmark og få den levert på kaia i Oslo. Han viste meg en nettside og sa at flere av hans bekjente var meget fornøyd etter å ha kjøpt hos dem. Selskapet har en utregning som viser hva bilen koster i Danmark, hva den norske avgiften kommer på (deprimerende lesning) og hva som blir sluttsummen. Man betaler et depositium på 10.000kr når man bestiller.

I første omgang er jeg litt skeptisk til å gjøre et så dyrt kjøp over internett, men etter å ha snust litt rundt har jeg bestemt meg for å gjøre det. Jeg sparer nemmelig ca. 30.000kr på å gjøre det. Dessuten gjelder garantien i Norge også.

Så nå blir jeg en prøvekanin som andre kan hente erfaringer fra. Jeg kommer til å blogge litt om prosessen etterhvert som ting skjer.

Foreløpig har jeg begynt på finansieringsbiten. Det var et tydelig hinder. Låneinstitusjonene kan ikke utbetale penger til meg direkte eller til en utenlandsk part. I følge lovverket må de betale til en tredjeperson. Altfor byråkratisk, så da blir jeg nødt til å ta det på huslånet. Forhåpentligvis får vi det til uten å gå over 60% av taksten. Så nå skal jeg ringe og høre med banken. Det tar vel noen dager å få dette på plass.


Merknad
Jeg skriver dette innlegget for å tipse andre, men jeg tar gjerne i mot tips også. Skulle det f.eks. være noen der ute som vet noe jeg burde vite så er det bare å legge inn en kommentar.

Ingen kommentarer: