Hits, blockbustere og bestselgere er ut. Nå er det obskure nisjeprodukter som gjelder. Amazon, Ebay, Google og vi bloggere har skjønt det.
En av de store frustrasjonene med å bo i et lite land som Norge, er det utrolig dårlige utvalget vi har. Enten det gjelder TV, radio, sportsbutikker,elektronikksjapper, bokhandlere eller andre så er det frustrerende å ikke ha et godt utvalg å velge i. Jeg velger å bo i Oslo for her er utvalget bedre enn resten av landet, men sammenlignet med USA, Storbritania eller Frankrike så er utvalget håpløst begrenset. Forøvrig burde utvalget i de nevnte landene også vært bedre.
Her kommer e-commerce og internett inn i bildet. På internett er vareutvalget mye bedre, hvis man ser bort fra norske nettbutikker, fordi de ikke trenger å ta hensyn til en begrenset plass i butikken. Hvis du ikke finner en bok på Amazon, så spørs det om den finnes. I hvertfall hvis du ikke leter etter en norsk bok. Tar du en titt på Bokkilden så er utvalget alt for begrenset. Jeg har kjøpt bøker der, men over halvparten av gangene jeg har sjekket, har de ikke hatt bøkene jeg har vært ute etter. Hvorfor har de ikke det? Fordi jeg som regel er ute etter en bok i en spesiell nisje som svært få andre er ute etter. Problemet for meg som forbruker og Bokkilden som bokhandel er at det er mange som meg. Det er mange som er ute etter en bok som de ikke kjenner til.
Den lange halen, eller the Long Tail som den kalles på engelsk, er en betegnelse på den delen av markedet som ikke betjenes fordi volumet er for lavt. Det er ikke lønnsomt å fylle butikken med varer som bare noen få vil være interessert i. De tar opp plass og kalles gjerne for hyllevarmere. Samtidig så er ikke kostnaden ved å sende en bok som nesten ingen har hørt om, større en kostnaden for å sende boken som topper bestselger listen.
Med mange mennesker følger mange forskjellige smaker. Dermed er det totalt sett et stort ubetjent marked, som ofte er misfornøyd med det utvalget som er. Ved å betjene denne delen av markedet kan man raskt realisere en dobbelt så stor andel av det potensielle markedet.
Amazon gjør det gjennom sitt bokutvalg. Google utnytter den lange halen gjennom sitt Ad-Sense program som tilgjengeliggjør reklame til nisjemarkeder og eBay har bygd seg opp som en markedsplass der man enkelt får tilgang på nisjemarkeder og hvor også mindre forhandlere kan operere. Vi bloggere er forøvrig også en del av den lange hale. Vi skriver ofte om hendelser som mediene ikke finner interessant nok for massene, men som totalt og aggregert sett har mange ivrige lesere.
Chris Anderson skrev en artikkel om the Long Tail i 2004 som bør leses av alle med interesse for e-handel og også av mange potensielle grundere. Det sies at alle forretningsplan presentasjoner for Venture Capitalists nå inneholder en slide med den lange halen.
Tanker fra en tenkende tenker
Twitter:
tirsdag, september 27, 2005
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar