Tanker fra en tenkende tenker

tirsdag, august 09, 2005

Wiki innhold

Etter at jeg satte opp en MediaWiki installasjon på en av mine maskiner, har det ikke blitt så mye blogging. Jeg sitter fortsatt like mye forran skjermen og skriver, men nå går tiden med til å fylle Wikien min, fremfor bloggen.

Jeg er fortsatt på eksperimenteringsstadiet, men jeg er nå helt overbevist. Med en wiki slipper man det problemet og kan heller legge ut etterhvert som man får inspirasjon.

I går var jeg ganske sliten etter en lang dag, men jeg ble allikevel sittende på kontoret til litt over 10 på kvelden. Jeg skulle hente madammen på flyplassen så jeg kunne like gjerne vente der som noe annet sted. Så sliten som jeg var hadde jeg ikke konsentrasjon til å skrive krevende innlegg, så jeg plukket tilfeldigs sider istedenfor. Så rettet jeg små skrivefeil og la til nye linker. Det var hjernedødt arbeid som faktisk var produktivt.

Nå sitter jeg alene og skriver på min wiki, og det er vel litt counter intuitive. Mye av poenget med wiki løsninger er jo at man jobber sammen og drar nytte av en kollektiv innsats. Det er sant og jeg bestrider det så absolutt ikke. Derimot så tror jeg at en wiki må ha et visst basisinnhold før andre finner det interessant. Hvis de først leser litt som de lærte av, for så å se at det manglet noe innen et felt de kunne, så tror jeg sjansen er større for at de velger å bruke tid til å dele av sin kunnskap. Derfor bruker jeg nå en periode fremover til å bygge fundamentet før jeg gradvis skal la andre bli med. Dersom dette går bra, så vil jeg på et senere tidspunkt åpne innholdet for alle ute på det store skumle internett. Dersom fremgangen ikke er tilfredstillende, vil jeg ikke legge den ut, fjerne dette innlegget og benekte enhver kjennskap til wikien, samt nekte for at jeg noen gang har nevnt det.

Ingen kommentarer: