Tanker fra en tenkende tenker

tirsdag, august 23, 2005

Røyking er sunt, året rundt

Jeg kan ha sagt noe dumt til et vennepar for noen dager siden.

I mine øyne har røyking nå blitt et fattigdomssyndrom og et tegn på utvitenhet, lavere intelligens og manglende selvdisiplin. Svar på tiltale fikk jeg noen dager senere, når min venn la frem noen tall som viste at min overvekt tilsvarer samme helserisiko som å røyke 20 om dagen.

Selv etter noen dager har jeg problemer med å komme opp med et godt tilsvar. Så nå har jeg begynt å spise en bolle med salat til lunsj, i tillegg til alt det andre jeg spiser. Vi får se hvordan det går.

For noen år siden gikk en av mine unger rundt i nabolaget og sang røyking er sunt, året rundt. Det skulle kanskje tyde på en særdeles dårlig oppdragelse når en liten unge gjør det, men det var faktisk så uskyldig som at vi hadde kjøpt inn en videokasett med halvsju klasikkeren Serum, Serum. Der var det en journalist som kjederøykte på jobben og nynnet på den teksten. Det var først når han fikk en dose av sannhetsserumet at det gikk opp for ham at det hele var en løgn. Røyking var ikke sunt, og det var på tide å legge bort uvanen.

Nå som jeg sitter her med stand på Microsoft Dagene i Stavanger så merker jeg meg at det stadig er færre som røyker. Tidligere var IT-folk en gruppe med mange røykere. Når jeg holdt kurs på midten og slutten av 90-tallet pleide vi å spørre deltagerne om det var noen som røykte. Den som først rakk opp hånden fikk ansvaret for at vi tok nok pauser. Etterhvert ble det slik at stadig flere av kursene gikk uten en eneste deltager som røykte. Enden på visa ble færre og kortere pauser, noe som sikkert ikke var så sunt det heller. Vi er jo heller ikke kjent som en spesiellt sunn bransje med vårt forbruk av Cola, Pizza og kaffe, samt vårt ivrige forhold til mosjon.

Så når selv IT-bransjen er i ferd med å stumpe røyken, så er det vel snart på tide å trakasere de som nekter å slutte?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vil vel være enig i at røyking er å betrakte som primitivt og et resultat av lav selvdispilin.
Men overvekt er på god vei til å være verdens "største" sykdom.
Og det skyldes også i 99% av tilfellene uvitenhet og lav selvdisiplin.
Man kan fortsette å spise lekker, god mat, ha lite mosjon, spise seg god og mett, og allikevel holde vekten. Man må bare spise den RIKTIGE gode og lekre maten.

Anonym sa...

Er det Microsoft Dager i Stavanger? Hva går det ut på? Kan jeg komme å se på?

Anders Brenna sa...

Microsoft Dagene var bare en dag i Stavanger, og det var i dag. Jeg sitter og råtner på Sola flyplass mens jeg venter på å komme meg hjem. Det kommer en ny runde senere i høst, eller du kan ta turen til Oslo 30. august.

Anonym sa...

Du glemte nerdenes sans for sol, sol skal vistnokk også være sundt...

Hemoxp sa...

Først slutta eg å drikka brus (hodt på å bli cocacoliker), så røyk og no sist måtte eg leggja alkoholen på hylla. Kvitt sukker var vist fæle greier, så det har eg trappa kraftig ned på... No gjennstår chips og kaffe...

*sukk*