Tanker fra en tenkende tenker

fredag, juli 22, 2005

Tvangssletting

Mailboksen er full, MP3 spilleren er full og harddisken er full. Vennligst slett.

Jeg misliker sterkt å måtte slette ting. Mye av det vil jeg aldri bry meg om senere, men av og til har jeg slettet noe jeg gjerne ville beholdt. At jeg må slette ting som er lastet ned fra nettet er ikke så ille, hvis det dreier seg om programvaresnutter. Da finner jeg det som regel igjen hvis jeg trenger det. Hvis det derimot dreier seg om email, podcasts, PDF filer, PowerPoint presentasjoner og lignende synes jeg det er surt.

Spesiellt ille synes jeg det er å slette email. Mange har nå outsourcet endel tjenester og email er som regel en av dem. Av en eller annen grunn ser det ut til at 300MB er en form for industristandard. Det fylles raskt. Selvsagt er det som regel vedleggene som er den skyldige, og det er ikke fornuftig å bruke email som et lagringssted for store filer, men jeg synes denne grensen er altfor lav.

Jeg liker å beholde email for det gir meg mulighet til å se litt tilbake i tid uten å føre en dagbok eller journal over alle hendelser. Ved å se på hva slags email jeg har sendt og mottatt i en periode gjør det meg istand til å huske hvor jeg var, hva jeg gjorde og for hvem. Denne metoden har reddet mang en timeliste og enda flere reiseregninger.

Google er en av de få selskapene som har skjønt verdien av email historikk. Med sin GMail tjeneste fikk man 1GB email lagring gratis, og nå er det doblet til 2GB. Det forundrer meg stadig vekk at ikke ASP leverandører har tatt dette innover seg. Det har sikkert noe med backup å gjøre. ASP leverandørene er ansvarlig for at alt tas backup av, og for å gjøre det enkelt tar de ofte en full backup fordi inkrementelle backups kan være knotede å kjøre en restore på.

Jeg tror ASP leverandørene nå må omstille seg. Med dagens priser på lagring burde det ikke være nødvendig med trange lagringsplasser. Istedenfor burde det legges til rette for at gamle email tas backup av en sjelden gang, for de skal jo ikke endres på, men de bør være tilgjengelig.

Nå angrer jeg på at jeg kjøpte en MP3 spiller med bare 5GB. Den er smekkfull etter bare noen få måneder og jeg må slette for å få lagt inn de nye. Det er egentlig ikke et problem, men det er et irritasjonselement. Nå må jeg ta meg tid til å sortere ut de podcastene som var så bra at jeg vil ha dem tilgjengelig.

Jeg har en 250GB ekstern harddisk som jeg dumper ned endel data på, men nå er den også full. Den inneholder endel undøvendige dataer da jeg som regel bruker den til å ta backup før jeg reinstallerer en av PCene, noe jeg skal gjøre i løpet av den kommende uken. Da må jeg vel bare bite i det sure eplet og ta meg tid til å møysommelig sortere ut hva som kan slettes og hva som må beholdes.

1 kommentar:

Anonym sa...

Eg kjøpte nett to 250GB HD-er av same grunn. Rart kor mykje ein har vanskeleg for å slette; eg ser jo aldri på det meste!