Tanker fra en tenkende tenker

torsdag, juli 21, 2005

OL i stua

"Kom i form" til OL var et slagord før Lillehammer OL i 1994. Nå har vi nettopp hatt en reprise av Athen OL her i stua ved hjelp av to dansematter til Playstation.

Jeg dusjet for 2 timer siden, men jeg må helt klart ta en ny dusj. Svetten har sprutet av meg. Litt urovekkende er det at jeg på tross av min håpløse fysiske form, faktisk slo alle ungene på 400 meteren. Kanskje bør dagens unger trene litt mer? Mine to eldste trener minst to ganger i uka, så i utgangspunktet burde det ikke være et problem men jeg er ikke så sikker når jeg ser resultatet.

Selv har jeg vært særdeles aktiv til å trene mens jeg vokste opp, og kanskje er det derfor jeg ikke er så ivrig nå lengre. Uansett hva jeg finner på vil jeg aldri komme i nærheten av det nivået jeg var på i slutten av tenårene.

Unger er veldig ivrig på dataspill, og med nyvinninger som SingStar har også mange voksne tatt frem Playstation når de kommer sammen. Det er en kjennsgjerning at folk gjerne liker å konkurrere litt når de trener, jeg er ihvertfall sånn. Det hadde derfor vært fint om det kom et regelrett treningsprogram for Playstation hvor man bruker dansematter og kanskje også EyeToy. Det hadde vært endel mer motiverende enn de mange håpløse aerobics instruksjonsvideoene.

Som mann kan jeg vel alltids se på disse videoene, men jeg ville ikke finne på å trene etter dem. Kanskje hadde det endret seg hvis det hele ble gjennomført som et spill med poeng? Dance Revolution og OL spillet gjør deg svett, men det blir ikke den helt riktige treningseffekten å gjøre en og annen spurt. De fleste av oss trenger mer aerob trening, mens disse spillene stort sett gir en anaerobic effekt.

I tillegg til dansematter kunne det kanskje vært mulig å gjøre noen grep så man kunne koblet til en ergometersykkel, eller en romaskin? Tenkt deg hvor herlig det hadde vært å ta en "Easy" utgave av Tour De France i disse tider. Det kommer nok. Vi får bare være litt tålmodige.

Nå har jeg fått igjen pusten og pulsen nærmer seg det normale, så det er vel på tide med en dusj. Første treningsøkt i forbindelse med Kom i form til OL er gjennomført.

Ingen kommentarer: