Tanker fra en tenkende tenker

fredag, juli 01, 2005

Ferieblogging

Da er første feriedag påbegynt for min del, og nå går jeg over i feriemodus. Normalt skulle det tilsi mindre aktivitet her på bloggen, men jeg håper på å gå motsatt vei. Blogging er en hobby og nå får jeg bedre tid til den.

Det blir nok færre lesere nå i sommer. De fleste sitter nok mer forran PCen når de er på jobb eller gjør unna litt arbeid på kvelden. Når jeg nå tror at jeg får økt aktiviteten min så er jeg ikke så sikker på at dedt blir flere innlegg. Det jeg håper på er å kunne bruke litt mer tid på hvert enkelt innlegg slik at innholdet blir mer interessant å lese.

Jeg skal litt ut på tur denne ferien også. Da har det som regel vært en hindring å ikke ha tilgang til internett. Uten tilgang, ingen blogging. Det problemet tror jeg at er løst i år, ihvertfall mens jeg er i Norge og det er jeg mesteparten av ferien. Jeg har med meg UMTS kortet og jeg har en ny snerten liten Tablet PC som er lett å ta med seg overalt. Dessuten har jeg Qtek mobilen min, så alt bør ligge til rette for å få skrevet noen innlegg forutsatt at lysten er tilstede.

Jeg har med meg en bunke med bøker jeg skal igjennom i løpet av sommeren, og det vil da naturlig nok bli noen innlegg med utgangspunkt i de. En av bøkene er om Podcasting så kanskje det blir en Podcast i løpet av sommeren også. Det tør jeg imidlertid ikke å love. Det står nok ikke på innholdet, men mer på at jeg gjerne vil ha med litt musikk/lyd så det ikke blir så monotont. I den forbindelse fant jeg en veldig interessant kommentar fra Steve Jobs i Wall Street Journal: "Mr. Jobs says Apple has an agreement from music companies that allows podcasters to play 30-second song clips in their shows.". Hvis Steve har fått en slik tilatelse til alle Podcasts som lastes ned via iTunes, så må jo det bety at det er lov for alle Podcasts? For selv om man kan laste ned via iTunes, så vil jo de samme Podcastene også være tilgjengelig via andre downloads. Hvis noen finner noe mer om dette, så hadde det vært fint om de skrev et innlegg om det og ga meg et hint om det.

Ellers så skal jeg trene litt i sommer. Som nevnt tidligere så har jeg kjøpt to dansematter til Playstation. I går kjøpte jeg også sportspillet fra Athens OL i fjor. Vi koblet opp dansematten og løp en 400m. Det var tungt! Jeg ga alt fra starten av og gikk vel egentlig tom for krefter allerede etter 100 meter. Når kommentatoren sa at det var jevnt halvveis, så var jeg i praksis ferdig. En helsprekk på slutten, og jeg måtte legge meg ned på gulvet for å få igjen pusten og fordøyve melkesyren. Dette er fremtiden for spill! Få full kropslig aktivitet foran TVen.

Ellers så har vi også synget litt på den norske Singstar pakken til Playstation. Som så mange andre er jeg skuffet over låtutvalget, men jeg kjøpte den allikevel. Musikkindustrien bør ta innover seg at de taper endel penger på sine rigide lisensieringsordninger. Jeg betalte 350kr for å få tilgang til et produkt med bare 2 kule sanger, Forelska i læreren og Splitter Pine. I tillegg var det viktig å få med en Kaptein Sabeltann låt så minstemann også kunne synge med. Skuffelsen var derfor stor over at de hadde plukket ut en sang som minstemann ikke kunne. Talentløst. Hvis musikkindustrien haddde hatt vett i skallen, så hadde ded gjort det lettere å få pøst uut Singstar titler. Betalingsvilligheten er høy, men de må slå til nå. Hvis ikke vil det dukke opp piratkopierende alternativer med bedre utvalg. Og når det har skjedd, er det en lang vei tilbake.

Det får være nok for nå. Følg med for flere innlegg i løpet av sommeren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bare Apple sin podcast det gjaldt.

"When we spoke with Apple they told us the 30 second clip concession applied to their own "iTunes new music" podcast not a blanket agreement for any podcaster to use."

http://www.fscklog.com/2005/06/steve_jobs_im_a.html

Anders Brenna sa...

Takk for informasjonen, selv om budskapet var trist.

Enten så får musikkindustrien fingeren ut ASAP, ellers så vil det ende opp med at de blir plassert på sidelinjen etterhvert som uavhengige artister får eksponering i nye medier som Podcasting og lignende.