Tanker fra en tenkende tenker

torsdag, juni 30, 2005

TV og DVD spiller i bilen

-DVD i bil er farlig, sier fagfolk til NettAvisen. Som en familiefar med 3 barn i baksetene må jeg si meg uenig.

Selv har jeg ikke TV eller DVD spiller i bilen nå, men jeg har hatt det i USA for noen år siden og jeg skal definitivt ha det i min neste bil. På lengre turer lar jeg nå ungene se en film på en bærbar PC med DVD spiller. Det fungerer greit, men jeg skulle helst hatt et fastmontert system.

TV og video anklages ofte for å være en pasifiserende aktivitet. Hvis det er hjemme og ungene blir sittende passivt forran TVen hele dagen så er det en negativ ting. I bilen derimot, er det veldig positivt.

Alle foreldre vet hvor forstyrrende det kan være med unger som kjegler med hverandre i baksetet. Man ender opp med å snu seg for å kjefte, og man titter vel mye i speilet for å følge med på at ikke en ny runde starter opp. Det er mange ganger verre, enn å gjøre noen justeringer på en film eller å sette inn en ny.

Hvis man skal strekke ressonementet til disse fagfolkene litt lengre, så kan man si at sjåføren heller ikke bør drikke en brus mens han kjører. Det kan jo være forstyrrende...

Ingen kommentarer: