Tanker fra en tenkende tenker

onsdag, juni 29, 2005

CNet News.com

Min favorittkilde for nyheter om IT-bransjen er CNet News.com. De dekker det meste av det som er verdt å dekke på den internasjonale arenaen og de viser tydelig at de ikke er redd for konkurrentene.

Istedenfor å kopiere andre nettsteders nyheter med en minimal omskrivning, har de heller valgt å ha en liten seksjon lengre nede på siden under tittelen "More news from around the Web". Der har de linker til andre nettsteder med de artiklene som de synes er verdt å lese hos andre.

Dette er noe jeg som leser setter pris på, og som får meg til å sjekke innom nettstedet gjennom browseren også. På de aller fleste nettstedene jeg er innom går jeg bare via RSS leseren min, SharpReader. Der kommer ikke disse linkene opp, så jeg føler at jeg må sjekke innom siden en gang om dagen også.

En annen ting jeg liker hos dem, er hvordan de omorganiserer nyhetene i helgene. De fleste IT-nyhetene publiseres på hverdagene og det er derfor ikke så mye nytt å melde på en lørdag eller søndag. Vi IT-folk er såpass nerdete at mange av oss faktisk savner å lese litt om IT-bransjen i helgene også. Da har vi gjerne litt god tid til å lese litt mer dyptgående artikler. News.com har tatt konsekvensen av dette og tilbyr slikt innhold. Som regel er det ikke nytt stoff, men de plasserer gjerne noe av siste ukes lengre artikler på forsiden igjen når lørdagen kommer. Dermed oppleves nettstedet som interessant også i helgene.

Jeg skulle ønske at norske Digi.no gjorde noe av det samme. De kunne f.eks. spart innleggene til Arild Haraldsen eller Nina Furu til helgen. Alternativt kunne de kanskje hatt sin egen bloggespalte om IT, omtrent slik Dagbladet har med politikerbloggen sin. Det burde ikke være vanskelig å rekruttere noen til et slikt oppdrag.

Ingen kommentarer: