Tanker fra en tenkende tenker

tirsdag, juni 28, 2005

Lisensmarked på mobilen

I dag kjøpte jeg mitt første program til min Qtek mobiltelefon. Det var et stoppeklokkeprogram.

Som så mange fedre er jeg med når ungene driver med idrett. I mitt tilfelle går det hovedsaklig i svømming, noe jeg synes er veldig bra fordi jeg selv svømte i mange år. Når man står på kanten følger man ivrig med og tar tiden på ungene. Slutttiden er selvsagt viktig, men det er også ganske så interessant å se hva mellomtidene var så man kan analysere løpet etterpå. Normalt skriver man derfor ned tidene for så å regne ut hvor lang tid som ble brukt på de forskjellige lengdene.

En av tingene jeg hadde tenkt til å lage til min mobil, var et tidtagningsprogram som gjorde dette automatisk. Programmet skulle fungere som en stoppeklokke som automatisk regnet ut mellomtidene, men som også lagret resultatene. På den måten ville det være lett å holde orden på resultatene fra gang til gang.

Nå er ikke tid det jeg har størst overskudd på, så når jeg fikk høre at et slikt program fantes måtte jeg selvsagt prøve det. Det var ikke helt slik jeg hadde planlagt det, men det var godt nok. Det tar mellomtider og lagrer de til en tekstfil. I tillegg har man muligheten til å holde orden på flere svømmere samtidig. Programmet kom med 15 dagers evaluering og prislappen var 10$. En enkel beslutning.

Min foreløpige erfaring med Qtek'n min er at jeg er ganske fornøyd. Det er litt smårusk i maskineriet fortsatt, så jeg vil ikke anbefale den for massene ennå. Den er god nok for meg, og med tanke på hvor lett det er å lage nye programmer så tror jeg at software markedet for mobile applikasjoner snart tar av.

Forøvrig prøvde jeg å installere Opera browseren, men der var det noe som gikk galt. Hvis jeg får tid skal jeg se om jeg får det til å virke, for Microsoft's Pocket IE er ikke mye å skryte av.

Ingen kommentarer: