Tanker fra en tenkende tenker

mandag, juni 06, 2005

Vinneren tar alt

Sangen til Abba dreide seg neppe om IT-bransjen, men sangens tittel treffer ganske godt allikevel.

I vår bransje har det en tendens til enten å gå til himmels eller til helvete. Hvis du er i et selskap hvor det går sånn midt på treet, så vil situasjonen snart forbedres til enten det bedre eller det værre. Spesiellt gjelder dette hvis du jobber for et teknologiselskap, og ikke et konsulentselskap. Sistnevnte kan være mer stabilt, men det kan være turbulent nok for den typen selskaper også.

IT-teknologi dreier seg stort sett om volum, volum og atter volum. Det er utrolig hva man får pakket inn av teknologi i en boks til ca. 5.000kr inkludert MVA. Et høyt volum gjør det mulig å ta en lav pris og allikevel gjøre gode penger. Selv om man kan tjene mer pr. enhet solgt, er det ofte de som selger billigst som tjener mest. Microsoft er et godt eksempel på dette. De har som regel kommet inn i markeder med lavere pris enn konkurrentene. Eksempler kan være SQL serveren som var mye billigere enn Oracle og DB2; og Lanman (LAN Manager, ofte kalt LAN Damager av de som jobbet med den) i forhold til Novell NetWare.

Innen software er dette volumjaget enda større på hardware. Utviklingskostnaden er ofte høy, men når man krysser skjæringspunktet er det enkle penger. Dette kan fort gi et stort skille mellom de som har høyt nok volum og de som ikke har det. Dette forsterkes ytterligere av at kundene forstår at det fungerer slik. Det er dyrt å jøpe et software system fra en aktør som senere går overende, slik at man må bytte. Kundene foretrekker derfor gjerne det ledende alternativet, selv om det ikke er det beste. Ressonnementet er gjerne at markedslederen får nødvendig funksjonalitet etterhvert.

En motvekt er selvsagt at kundene har forstått at det er farlig å la en aktør bli for dominerende. Alle vet det, men hvem skal ta den økonomiske støyten det fort kan bli å kjøpe fra konkurrenten? Det er det mange som har brent seg på tidligere.

I et innlegg på Digi.no i dag, har jeg lagt skrevet uttrykket "1 gorilla, 1-2 chimps and 12 starving monkeys". Med det menes at markeder har en tendens til å gå mot en dominerende markedsleder, 1-2 etterfølgere som klarer seg greit og til slutt en endel aktører som sliter med sin lave markedsandel.

De som har lyst til å lese mer om dette bør kjøpe to av bøkene til Geoffrey Moore, Crossing the Chasm og Inside the Tornado. Forfatteren har gjennom mange år undersøkt markedet i Silicon Valley for å finne ut hvordan markedsutviklingen går i teknologiorienterte markeder.

Vinnerene tar ikke alt i IT-bransjen, men det er ikke langt i fra. Heldigvis er det så mye innovasjon at nye aktører kan komme opp fra intet og passere de etablerte (f.eks. slik Google har gjort).

Ingen kommentarer: