Tanker fra en tenkende tenker

mandag, juni 06, 2005

Skype vs NetCom

I dag var NetCom nede over en lengre periode og det skaper problemer når man er en trådløs bedrift. Heldigvis hadde jeg Skype tilgjengelig, så jeg fikk ihvertfall tatt de viktigste samtalene.

I utgangspunktet regner jeg ikke Skype for å være en stabil nok tjeneste til forretningsbruk. Unntaket er hvis personen i den andre enden også har Skype, for da forstår de hva som er problemet hvis nettverket går tregt og det er høy latency. I dag var det imidlertid motsatt. NetCom var ustabil, mens Skype fungerte som en drøm.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg regner med du har hørt om den nye tjenesten Phonzo. Hva tror du om det? Det hadde vært veldig interesant å høre dine tanker om denne "Skype-utfordreren"!

Anders Brenna sa...

Foreløpig vet jeg ikke mer enn det jeg har lest. I utgangspunktet er jeg kjempebegeistret for at et norskt selskap satser ambisiøst på denne måten.

Hvis de begrenser seg til å satse i Norge blir jeg skuffet. Det store skiftet her går på at man kan bygge software med minimal infrastruktur, og dermed redusere kostnaden. Seieren vil gå til de som tar markedslederposisjonen. Hvis deres posisjon begrenser seg til Norge vil de raskt bli feid av banen av en internasjonal aktør.

I løpet av sommeren tror jeg vi får et inntrykk av hvordan det reelle potensialet deres her. Jeg håper de lykkes, hvis de satser internasjonalt.