Tanker fra en tenkende tenker

tirsdag, juni 07, 2005

Microsoft SQL Server 2005

Microsoft's nye SQL server vil bli lansert i begynnelsen av november i år og alle utgavene vil inkludere Reporting Services. Det var et smart trekk for å demme opp for avhopp til MySQL.

Database produktet vil komme i fire utgaver: Express, Workgroup, Standard og Enterprise. Tidligere var det bare de to største utgavene som skulle inkludere dette verktøyet.

Denne endringen var i mine øyne et smart trekk. Slik jeg ser det er det litt forenklet et tredelt hierarki på databasesiden. Oracle er størst, fulgt av SQL Server og deretter MySQL. Ja, jeg vet at jeg da utelater databaser som IBM's DB2, SyBase og mange åpen kildekode utgaver. Poenget mitt er at disse tre representerer forskjellige nivåer innen databaser.

Oracle er størts på de mest krevende løsningene. Etterhvert som Microsoft har spist seg nedenfra og opp, har Oracle fokusert videre opp mot enda mer krevende kunder. MySQL kommer så nedenfra og begynner å spise seg opp mot Microsoft. Hvis vi følger andre trender i IT-bransjen vil da Microsoft etterhvert ta igjen Oracle, for så å bli tatt igjen av MySQL.

For å hindre dette lanserer Microsoft billigere utgaver av sin database server, for å dekke behovet til en billig penge. I utgangspunktet trodde de kanskje at det ville være nok, og at de som ønsket Reporting Services heller ville oppgradere til en litt dyrere versjon.

I mine øyne er Reporting Services det beste salgsargumentet for Microsoft's SQL server. Det er enkelt å bruke, og gir den nødvendige funksjonaliteten. Det går nå ganske fort å sette sammen et bruktbart databasebasert produkt på kort tid, med nødvendig presentasjonsgrensesnitt. Jeg ser også at mange av de som tidligere har basert seg på Crystal Reports nå velger å gå over mot Reporting Services.

Med Reporting Services tilgjengelig på Express og Workgroup utgavene, har jeg bestemt meg for å satse på SQL serveren istedenfor å se noe mer på MYSQL alternativet. Tilgangen på rask og enkel rapporteringsfunksjonalitet er et såpass godt argument for det jeg driver med, at jeg heller betaler for lisensen. Det tror jeg mange også vil velge å gjøre, selv om Linux entusiastene neppe vil være enige.

Det blir også litt spennende å se hvordan lisensieringsmodellen blir. I dag er det slik at Reporting Services er gratis hvis programmet installeres på samme maskin som databasen, mens man betaler samme pris som en separat database hvis man installerer det på en separat boks.

Ingen kommentarer: