Tanker fra en tenkende tenker

lørdag, juni 04, 2005

Verdiskapere vant penger

Torsdag var jeg på premieutdelingen for årets Verdiskaper konkurranse. Tre grunder-team fikk hver sin store sjekk som skal brukes til å stable selskapet sitt på beina. De to første fikk også gratis kontorplass i Forskningsparken i et halvt år.

Førstepremien på 100.000 kroner gikk til SquareHead Systems for et retningsstyrt system for lydopptak. Jeg kjenner ikke så godt til teknologien deres, men jeg har nå ihvertfall hatt gleden av å hilse på dem når jeg hadde kontor tvers over dem borte på Blindern.

På andreplass kom et prosjekt fra Høgskolen i Oslo med navnet Norwegian Silicon Refinery. Navnet sier jo litt, men vinnerne hadde desverre ikke anledning til å være tilstede for å fortelle om prosjektet. De fikk en sjekk på 50.000 kroner.

Siste pengepremie på 50.000kr gikk til SoniTrack. De holder på med en avansert teknologi som blant annet skal brukes til å lage berøringsfrie touch skjermer. Litt selvmotsigende kanskje, men det har noen gode poenger. Blant annet unngår man å skitne til skjermen, noe som kan være svært så viktig der hygiene er en vesentlig faktor.

Totalt var det 40 påmeldte forretningsideer, og blant andre finalister var blant annet softwareselskapet Symphonical som utvikler en ny type prosjektstyringsverktøy, og bloggingsselskapet Phoggy.

Jeg fant desverre ikke igjen linken, men for ca. 1 uke siden hadde Aftenposten en artikkel om en rapport som viste at samfunnet fikk mest igjen for det som ble satset på ideutviklingsfasen for nye selskaper. Det brukes store beløp på subsidering og andre støttetiltak i Norge, men altfor ofte brukes det på døende gamle selskaper eller industrier som ikke har livets rett. Verdiskaper er i mine øyne et av flere tiltak hvor man nå satser der det bør satses, på fremtiden.

Ingen kommentarer: