Tanker fra en tenkende tenker

onsdag, juni 01, 2005

Yrke: Blogger

Wall Street Journal har en artikkel om blogging som yrke. Blogging for bedrifter er i ferd med å bli en viktig bit av markedsføringen.

Selv hilser jeg denne utviklingen velkommen. Selvsagt kan blogger bli litt mindre interessante når den ansatte er bundet opp av den han eller hun jobber for, men noe mer info er bedre enn fortsatt lite info.

Når jeg ser på norske bedrifters hjemmesider så er det sjeldent de oppdateres. Hadde de nå enda brukt RSS, hadde ikke det vært så ille for da hadde jeg fått det med meg når det kom. Nå sjekker jeg innom en gang i blant, men det er som regel intet nytt å melde.

For små oppstartsbedrifter er dette ekstra ille. Når det ikke har vært nyheter på en stund, så begynner man å lure på om de fortsatt eksisterer. Markedsføringsbudsjettet er som regel minimalt eller ikke eksisterende, og når det da i tillegg kan gå opptil 3 måneder uten at websiden er oppdatert med noe nytt, så ville ikke jeg tørt å satse på dem som leverandør.

En bedriftsblog bør derfor være et godt alternativ. Kanskje med et mål om ett oppdatert innlegg i uken. Ennå er det mange som ikke liker å skrive, så det kunne kanskje vært et alternativ å betale noen for å skrive litt om bedriften og produktene deres. F.eks. kan en ekstern blogger koble aktuelle nyheter til selskapets produkter, gjerne med en forklaring om hvordan det kan brukes.

Er så dette i strid med bloggetiketten? Jeg mener at det absolutt ikke er det. En blog har ikke noe krav om å være nøytral. Tvert i mot. Blogger er ofte mer interessante å lese når de tar et standpunkt. Hvis en bedrift skriver en blog, så ligger det jo i kortene at bedriften mener noe som slår positivt ut for bedriften.

Jeg ser derfor ikke noe problem i at noen bloggere kan bli betalt for å skrive en bedriftsblogg i bedriftens navn. Annerledes er det imidlertid hvis en bedrift "kjøper" en eksisterende blogger, ved å betale vedkommende for å omtale produktet i positive ordlag. Da bør den bloggeren opplyse om det.

Det er nok lenge til noen av de norske bloggerne får en heltidsjobb som blogger for en bedrift, men kanskje kan noen leve av å være frilanser for flere bedrifter. Det hadde vært interessant, og i mine øyne en positiv utvikling.

2 kommentarer:

Anonym sa...

pick me!!! (vel, jeg er litt dårlig til blogging... travelt..)

tøft innlegg da !!

Anonym sa...

Vet du hvilke norske bedrifter som har en blogg? Jeg vet om pikselator, aptoma, hartmark og sesambloggen. Hvilke andre finnes?