Tanker fra en tenkende tenker

lørdag, juni 18, 2005

Unfair advantage

En urettferdig fordel. Det er det det dreier seg om, hvis du skal starte et selskap. Hvis du ikke har det, vil du feies av banen når markedet modner.

Jeg har akkurat fått sommerens bokpakke fra Amazon. 7 bøker som jeg skal lese i løpet av sommeren, i tillegg til et par andre jeg har kjøpt her hjemme i bokhandelen. Nå skal vel jeg være glad for at jeg ikke står på listen til Dagens Næringsliv over personer de skal ringe for å spørre hva de har på nattbordet sitt. Jeg leser nesten bare fagbøker, og hvis jeg skal koble ut leser jeg en fagbok om noe som ikke er relevant til min jobb eller mitt fagfelt.

Den første boken jeg begynner på er The Power of Unfair Advantage, How to Create It, Build It, and use It to Maximum Effect av John Nesheim. Boken kom for ca. 1 måned siden, men jeg fikk lese den allerede sommeren 2003. Da studerte jeg hos professor Nesheim i Silicon Valley, og de som ville fikk lese manuscriptet til boken. Han var ferdig med manuscriptet allerede da, men det er vel endel juridiske og markedsmessige årsaker til at boken ikke kom før nå. Tidligere har Nesheim skrevet boken High Tech Startup.

Nesheim har jobbet med oppstartsselskaper i Silicon Valley siden 1976 og kjenner derfor til mye av det som har skjedd. Han har forsket på det, undervist og også vært med noen ganger som rådgiver eller styremedlem. Selv om han er en ganske sær person er han en utrolig bra lærer på dette fagfeltet.

Poenget til John Nesheim er at alle bedrifter må finne og dyrke sin urettferdige fordel. Selskapet må ha noe som stiller det i en unik situasjon og som konkurrentene opplever om urettferdig. Hvis ikke ender de opp som nok et me-too selskap, som bare har livets rett så lenge de andre selskapene ikke gjør jobben sin skikkelig. Hvis man bare kopierer andre, vil man alltid ligge bak og man vil før eller senere tas igjn av andre som har blitt flinkere til å kopiere.

Spesiellt gjelder dette for selskaper som går inn i markedet ved å tilby lavere pris enn den eksisterende aktøren. De kan tjene penger i en periode, men før eller siden svarer den etablerte aktøren, og det vil være mange andre som også kopierer. Her har jeg nok en gang lyst til for egen regning å bruke de norske VoIP leverandørene som eksempel. De popper inn på markedet med en tjeneste som er billigere enn de etablerte aktørene. Så tjener de litt penger, men flere hiver seg på og leverer det enda billigere. Dessuten så våkner de etablerte aktørene etterhvert. Dersom de skal overleve, så må de ha en unfair advantage og den må de ha planlagt før de går inn. I følge Nesheim begynner de fleste slike selskaper først etter at de er inne i markedet, og da er det for sent. Det blir spennende å se om Telio og de andre har en plan for dette.

Det er ikke bare bare å finne sin unfair advantage. Det tar tid og det er ikke alle som har potensialet til å få det til. Og hvis du først har funnet det, så er det viktig å bruke det samt videreutvikle det. For etterhvert som markedet videreutvikler seg, kan dagens fordel bli en ulempe i fremtiden. Det er derfor viktig å hele tiden jobbe med det.

Det kommer vel ikke som noen stor overraskelse at jeg anbefaler denne boken til alle som går og tenker på å starte sitt eget selskap, men jeg anbefaler den også til de som jobber i etablerte selskaper. Det er like relevant for dem. Etterhvert som samtlige markeder modnes stadig raskere og vi må ta innover oss globaliseringen og dens konsekvenser er det viktig at vi nordmenn også finner noen unfair advantages i det å være en norsk bedrift.

Ingen kommentarer: