Tanker fra en tenkende tenker

onsdag, juni 08, 2005

Nyheter er hyllevare

Etter at jeg begynte å bruke RSS leseren SharpReader har jeg merket meg hvor like nettstedene er i sin presentasjon av nyhetene. Alle presenterer de samme oppslagene og de må derfor differensiere seg på andre måter.

Jeg er veldig glad i å lese, så jeg abonnerer på ganske så mange nyhetskilder. Når noe skjer blir det derfor mange like titler som popper opp hver gang det skjer noe. Med mindre det er ekstremt viktig, så leser jeg bare saken hos en av dem. Hva er det som avgjør hvem jeg velger?

Mediene er i en tøff omstillingstid for tiden. Ledelsen har gjort sine markedsundersøkelser som viser at leserne gjerne vil ha mer dybdestoff, mens praksisen viser at sex, impotens, idol og fotball er det som øker salget. Jeg er blant de som mener at undersøkelsene gir det riktige svaret.

Vi lesere ønsker mer dybdestoff, men vi belønner ikke mediene med raske oppganger i opplaget bare fordi de har levert en god artikkel eller to. De må over tid opparbeide vår tillit til at de skriver slike artikler. Det krever tålmodighet, og det virker det ikke som de har. Isteden satser de på å tilfredstille øyeblikkets lyst med spekulative oppslag. Vi er såpass nysgjerrige at vi da kjøper dagens avis og leser den. Det blir tolket til at mediehuset gjør de riktige valgene, men det er feil. Når de spekulative oppslagene har gått noen runder går vi lei, og slutter å bite på agnet. Noen ganger kan de slippe unna med nye typer oppslag, men da er allerede opplaget på vei ned i rennesteinen. Å stoppe denne nedgangen med gode dyptgående artikler tar tid og er derfor ikke lett når panikken setter inn.

Så når jeg skal velge hvilken kilde jeg skal lese nyheten hos, så velger jeg etterhvert fra den kilden som har opparbeidet min tillit. De andre mister gradvis innflytelse over meg, og til slutt dropper jeg dem rett og slett fra RSS leseren.Nyheter har rett og slett blitt en udifferensierbar hyllevare og mediene må derfor tilby noe annet attåt for å skille seg ut og holde på vår interesse.

Selv synes jeg at gode lederartikler og kommentarer er det viktigste salgsargumentet for en nyhetskilde, deretter kommer muligheten for å delta i en interaktiv dialog med personen som skrev artikkelen.

Les det forrige avsnittet om igjen, så skjønner du sikkert raskt at jeg foretrekker å lese blogger forran de tradisjonelle mediene. Nivået og bredden er ikke på plass ennå, men det kommer.

De eksisterende medienes differensieringsmulighet ligger i deres evner til å videreutvikle lederartiklene og kommentarene til å bli blogger skrevet av deres beste og mest profilerte journalister. Hva skjer da når disse journalistene slutter og begynner for seg selv med en egen blog?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg syns det er betimelig å stille spørsmålet om det faktisk er mange nok som søker dybdestoff til at det er hensiktsmessig for tabloidene å forsøke å tilfredsstille.

Vi ser at nisjemedier, som Morgenbladet, har hatt betydelig fremgang nettopp fordi de tilbyr annet enn lettleste og kjappe nyheter om sport, kjendiser og litt fra samfunnet for øvrig.

Tabloidene har ikke rom for dette. De kan ikke være alt på en gang. Kjapt, greit og enkelt selger nok bedre. Å bruke deler av avisene på dybdestoff kan like gjerne ha en negativ virkning på opplaget.