Tanker fra en tenkende tenker

torsdag, juni 09, 2005

Ferdig installert

I følge IT Jungle satser nå VMWare på at software leverandører ønsker å levere ferdig installerte applikasjoner i virtuele OS image. Ideen er ikke ny. Dette har jeg vært med på før, men nå kan det komme i stor skala.

Et virtuellt image kan kjøres på forskjellig hardware og det er derfor ingen ting i veien for å levere ferdig oppsatte image. Hittil har det blitt brukt mest i demo sammenhenger, noe jeg selv gjorde i forrige uke når jeg skulle teste et nytt produkt. Istedenfor å bruke masse tid på å sette opp en Windows 2003 server med Active Directory, web server, SQL server og selve produktet, fikk jeg istedenfor et VMWare image som jeg kopierte rett inn. Dermed kunne jeg teste produktet for å se hvordan det fungerte og hva slags funksjonalitet det hadde.

Det VMWare satser på nå, er at denne metoden også skal bli populær for installasjoner som skal kjøres i produksjonsmiljøet. Her er vi forøvrig i kjernen av det som skiller Microsoft og VMWare fra hverandre. Microsoft ser virutalisering som en god tilleggstjeneste og noe som gjør at man lettere kan administrere gamle systemer, mens VMWare satser på at alt skal virtualiseres. Det er fordeler og ulemper med begge strategiene. Noe ytelsesreduksjon er det med virtualisering og man kan ikke fintune løsningen i forhold til hardware, mens man med full virtualisering kan være helt uavhengig av maskinvaren. Selv holder jeg meg nærmere midten, men jeg tipper i retning av VMWare's virtualiseringsstrategi. For de fleste norske bedrifters behov, vil det være mulig å kjøre på virtuelle operativsystem. Citrix løsninger og tunge databaser er foreløpig de viktigste unntakene, men dette vil nok ordnes opp i iløpet av de nærmeste 2-3 årene.

Med denne strategien holder VMWare seg fortsatt oppe som en av mine favoritt software produsenter.

Ingen kommentarer: