Tanker fra en tenkende tenker

torsdag, juni 09, 2005

Blogger best på mobilen

I dag har jeg surfet web'n med min nye Qtek. Dagbladet og VG ga ingen god leseropplevelse, men det fungerte derimot veldig bra på bloggene.

Jeg har nettopp fått min nye Qtek 9090 mobil, og som et ivrig barn på julaften har jeg lekt litt med den. Det bar rett ut på nett via WLAN for å se hvordan det fungerte. Litt uvant var det med så liten skjerm og det var ikke så lett å få oversikten. Forsiden til de store avisene ble håpløs å navigere gjennom, overskriftene tok 1-2 hele sider og bildene ble rotete. Når jeg endelig fant teksten i en artikkel gikk det ganske greit å lese den, men da hadde jeg allerede knotet endel for å komme dit.

Når jeg tok turen innom Bloggrevyen derimot, gikk det mye bedre. Helt perfekt var det ikke, men jeg fant lett frem til det jeg ville. Det var bare å scrolle vertikalt til jeg fant en interessant artikkel og så trykke for å lese. Nå prøvde jeg bare 3 blogger, men de fungerte alle like greit med kun vertikal scrolling.

Det slo meg derfor at når mobil surfing tar av, vil blogger ha et naturlig fortrinn i forhold til eksisterende medienettsteder. De etablerte har vendt seg til en struktur som rett og slett ikke egner seg for så små skjermer som det er på mobiltelefoner. Opera har riktignok laget en fancy løsning som de kaller Small Screen Rendering eller noe sånt, men vi kan neppe forvente at alle kjøper og installerer Opera. De fleste vil nok bruke det som følger med, og på Windows baserte mobiler er det naturlig nok Internet Explorer. Som den Opera fan'n jeg er, vil jeg sikkert ta i bruk deres browser også på mobilen etterhvert, men det får tiden vise.

De eksisterende mediene får problemer med å forholde seg til mobile nettlesere. I dag ser de sikkert på det som en ny mulighet for nye lesere, men da må de nok hive seg rundt og finne på noe lurt. Hvis ikke vil nok blogger bli den foretrukne kilden for nyhetsbasert innhold til mobiltelefonene.

2 kommentarer:

Anonym sa...

pda.nettavisen.no er en slager da!

Anonym sa...

Jeg fant akkurat ut at Flickr har en egen side for mobil surfing, tenkte kanskje du kunne være interesert.
http://www.flickr.com/mob/