Tanker fra en tenkende tenker

lørdag, juni 11, 2005

Mobil blogging

Dette innlegget ble skrevet på mobiltelefonen lørdag morgen mens jeg satt i en svømmehall på Hamar.

Tanken min var å teste ut min nye Qtek 9090 for å se om den er praktisk anvendbar som et blogge verktøy mens man er på farten.

Fart er forøvrig et ord som i denne sammenhengen kan bli litt misvisende. Jeg skriver på det nedfellbare tastaturet og selv om det er et qwerty tastatur så er knappene veldig små. Det går derfor litt tregt.

Flere av bloggetjenestene har funksjonalitet som gjør det mulig å sende en SMS til bloggen. Da er det en begrensning på 160 tegn og det er I mine øyne for lite for et interressant innlegg. På den annen side har det fordelen av rask publisering, noe jeg ser ut til å få problemer med nå. Telefonen har WLAn, men jeg har ingen trådløs forbindelse tilgjengelig. GPRS blir for tregt til å jobbe mot web grensesnittet, så hvis jeg ikke finner et trådløst nett kommer ikke dette innlegget ut før søndag kveld.

Min foreløpige konklusjon ser ut til at det fungerer greit å bruke denne telefonen til mobil blogging, men at det er litt knotete. Det er godt nok til at jeg kan blogge uten tilgang til PC, men jeg vil nok fortsette å ta den med.

Ingen kommentarer: