Tanker fra en tenkende tenker

søndag, juni 12, 2005

Forretningsblog

Bedriften vil blogge, men hva skal det skrives om?

En blog kan være mye forskjellig, og ikke alle er enig i hva som er definisjonen. Det spiller ingen rolle, så lenge du selv bruker den til det du vil. I denne artikkelen skal jeg komme med noen innspill til hva en forretningsblog kan inneholde.

Når vi skriver privat er det ikke så mange begrensninger. Vi kan ikke komme med rasistiske innlegg (som er grove nok til å rammes av straffeloven) og vi kan ikke komme med æreskrenkelser. Utover det begrenses vi mest av våre egne hemninger. Når det dreier seg om en forretningsblog, blir det raskt endel flere begrensninger og det kan også bli noen ubehaglige konsekvenser. I utlandet har folk mistet jobben sin pga. noe de har skrevet i bloggen sin. Så vidt jeg vet har ikke dette skjedd i Norge, ennå. Vi har en arbeidslivslov som beskytter de ansatte, men hvis man går for langt over streken kan nok også en norsk ansatt miste sin jobb.

Det er viktig å ha dette litt i bakhodet når man prøver å overbevise ledelsen om å satse på en forretningsblogg. Ikke fordi vi skal være redde for å få fyken, men fordi vi må forstå ledelsens frykt for innholdet som blir publisert. Hvis f.eks. skriver om en intern konflikt eller legger ut konkurransesensitiv informasjon så kan dette gjøre stor skade for bedriften.

Ledelsen må overbevises om at gevinsten den får ut er større enn innsatsen og at risikoene er under kontroll.

Den viktigste gevinsten er markedsføringseffekten. En eller flere blogger gir bedriften puls i form av en kontinuerlig oppdateringen av hjemmesiden og ved at bedriften fremstår som svært aktiv i markedet. Dette er spesielt viktig for små selskaper. Kundene og resten av markedet kan fort begynne å lure på om selskapet fortsatt er i live, hvis det er lenge siden de har sett noe nytt eller hørt fra dem.

Hva slags innhold er passende?
-produkt- og selskapsnyheter
-nyhetslinker med kommentarer
-kreative brukseksempler
-visjoner
-support case
Listen er på ingen måte komplett, men den bør kunne være et godt utgangspunkt for planleggingen av en forretningsblog.

Produkt- og selskapsnyheter
Denne er ganske opplagt. Fortell verden hver gang dere har noe nytt. Mediene er ofte ikke så interressert i å høre om 1.01 versjonen av deres nye nisjeprogram, men det vil nok kundene deres og andre prospects. Dette kan selvsagt skrives som vanlige artikler og legges på web også, men jeg tror at det mer ledige blogge språket ofte kan egne seg bedre. Dette gjelder ihvertfall hvis programoppdateringen primært består av bug fikser.

Nyhetslinker
Dette anser jeg få kanskje å være den typen innhold som egner seg best for en forretningsblog. Når et nettsted skriver om et emne relatert til deres forretningsfelt, kan dere linke til artikkelen og kommentere med utgangspunkt i deres produkter. F.eks. kan dere beskrive hvordan dere ville gjort det i motsetning til/eller i tillegg til løsningen som ble beskrevet.

Kreative brukseksempler
Det vil alltid være kunder som bruker produktet på en annen måte enn det ble laget for. Å bruke slike eksempler i markedsføringsmaterialet kan ta fokus vekk fra det viktigste budskapet, men i en blog vil det være passende for å demonstrere produktets fleksibilitet.

Visjoner
En visjon eller noen tanker om en teknologi eller en bransjes utvikling blir ofte sendt mediene som en kronikk. Det kan være vanskelig å komme gjennom nåløyet hos redaksjonen og det er lettere å publisere den på selskapets blog. Er den interressant nok kan den også ende opp hos mediene etterpå.

Support case
Hvis flere rapporterer inn samme type problem, kan det være en fordel å adressere problemstillingen. Da setter man selv agendaen og kan presentere løsningen. Vær ærlig, men glem ikke at bloggen sett fra ledelsen er et markedsføringstiltak. Ikke gi konkurrentene ammunisjon.

Noen vil kanskje reagere litt på at jeg kaller en forretningsblog for et markedsføringstiltak. Det kan selvsagt også være andre ting, men jeg tror dette er den beste vinklingen for å selge inn budskapet. Nå håper jeg at noen har funnet dette innlegget hjelpsomt, og at flere av oss kan spinne litt videre på det slik at vi skaffer oss et godt argumentasjonsgrunnlag når vi skal overbevise bedrifter om å starte en forretningsblogg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du smalt til med en gang!!!!!!

Den var kjapp og knall... Jeg elsker folk fom reagerer fort og voldsomt..

jeg vil ha 10% eierandel for ideen :)

Anonym sa...

Flott du tar tak i det, og for å være alvorlig og seriøs.

Vi snakker om blogging som er kjøpt og betalt av bedriftene og som ikke utgir seg for å være noe annet. Og viktigst av alt. Som er styrt av bedriftens ledelse. det betyr at det er bedriften selv som står ansvarlig for innholdet i bloggen og som må kontrollere hva som kommer ut i denne bloggingen. Den kritiske journalistikken må vi overlate til hegnar og lignende.

Men om man gjør det, tror jeg alikevel man kan være litt løsere i snippen på en blogg. Det ligger i formatet.

Bloggeren tar rollen som corporate storyteller og tar jobben med å publisere nyhetene.

Bloggene bør rutes via en portal, iallefall kunne relatere til en portal som skaper denj riktige rammen rundt bloggene.

Veldig mange bedrifter bruker masse tid på websider som nesten ingen leser. For mye krefter gå¨r med på og diskutere design. det har det gått inflasjon i, så det er ingen vesentelig konkuranseparameter. Det folk vil ha er levende innhold og historier.

Den som er villig til å utlevere seg vil vinne tillit i dagens marked og virkelighet.

det er jeg helt sikker på, desuten vil bloggen bli en kilde til praktisk informasjon. Bloggen en ikke i steden for en presentasjon på et web sted, men et supplement.