Tanker fra en tenkende tenker

tirsdag, juni 14, 2005

IT Conversations

Podcasting tar nå av for fullt. Fra jeg aktivt begynte å lytte for 2-3 måneder siden har antallet show doblet seg fra 4000 til 8000. Min favoritt er IT Conversations.

IT Conversations er ikke en vanlig podcast, men mer en samling av foredrag og intervjuer lagret i mp3 formatet. De har holdt på siden lenge før podcastbegrepet kom og slang seg med på bølgen.

Foredragene er tatt opp på diverse store teknologi og forretningskonferanser i USA. Toppfolk som Lawrence Lessig (Creative Commons), Jerry Yang (Yahoo), Clayton Christensen (boken Innovator's Dilemma), Geoffrey Moore (bøkene Crossing the chasm og Inside the tornado), Tim O'Reilly, "Jimbo" Wales (Wikipedia) og Jimmy Goodnight (SAS) er bare noen av mange tilgjengelige foredrag.

Jeg lytter på disse foredragene på vei til og fra jobb, og selv om jeg ikke har PowerPoint slidene forran meg får jeg et godt utbytte av dem. Nå lærer jeg nye ting mens jeg står i kø eller står som sild i tønne på toget.

Det hadde vært gøy om vi kunne fått til noe tilsvarende i Norge på norsk. Kanskje kunne vi klart å få spilt av noen opptak fra IT konferansene CUG og Manus? Eller kanskje noen kunne distribuert et foredrag de har holdt på et studie, et kundeseminar eller lignende. Det er jo god reklame for de som gjør det, og vi lyttere kunne lært mye i en ellers kjedelig reise til og fra jobb.

Ingen kommentarer: