Tanker fra en tenkende tenker

onsdag, mai 04, 2005

Segway til Norge

I følge TV2 Nettavisen er Segwaypå vei til Norge.

Segway er et tohjulet fremkomstmiddel som ligner på en oppreist gressklipper. Man styrer fremdriften ved å lene seg fremover. Det var stort hemmelighetskremmeri før lansering, og hvis jeg ikke husker feil var det faktisk investorer som la penger i prosjektet uten engang å vite hva det var. Det eneste de viste var at Steve Jobs og noen få andre utvalgte hadde sett den, og at de spådde en vanvittig opptur for den. Slik har det foreløpig ikke gått.

Potensialet burde være enormt når en tenker på hvor gul greie dette er, samt det faktum at amerikanere ikke går så mye. Kanskje er det bare et spørsmål om tid?

Desverre har jeg aldri hatt gleden av å prøve en Segway. Jeg har imidlertid sett den i aksjon to ganger. En gang på ZZ Top konsert i Mountain View like utenfor San Francisco og en gang i Paris. Begge gangene synes jeg det bar et markant preg av promotion. Det ble liksom så åpenbart at de som rullet rundt på den var stealth markedsførere som skulle vise den frem.

Hvis den kommer til Norge nå så synes jeg uansett at det er kult. Forhåpentligvis får jeg mulighet til å prøve en gang, men jeg tviler på at jeg kommer til å kjøpe en. Med norsk terreng og veistandard tror jeg nok at den må videreutvikles for å kunne brukes skikkelig i praksis.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg husker da informasjonen om Segway kom ut første gang. Jeg falt pladask med en gang, syntes den var fantastisk kul! :) Jeg fulgte med på nyheter om den lenge og hadde utrolig lyst på en selv. Veldig kult at den kommer til Norge nå endelig, jeg håper jeg får prøvd den jeg også!
Når det gjelder terrenget, så har det jo nylig kommet en terreng-versjon med gedigne hjul og greier. Den burde da klare seg i Norge..? :)

Og så må jeg bare si at du er utrolig produktiv på bloggen din. Etter å ha lagt deg til på Bloglines har det jo omtrent ikke vært fred å få... :)

Anders Brenna sa...

Takk for den.

Jeg er litt overrasket selv. Ambisjonen min er 1-2 innlegg i uka og 1-2 i helgene. Det har imidlertid vært så gøy at jeg har blit helt hekta. Forhåpentligvis klarer jeg å opprettholde tempoet.

Kommenter gjerne hva som ikke var så interessant å lese om også.