Tanker fra en tenkende tenker

søndag, mai 01, 2005

Overstått selvangivelse

Få ting irriterer meg så mye som det å fylle ut selvangivelsen. Skatteetaten blir stadig flinkere til å automatisere og forenkle, men de som lager reglene har virkelig lagt forholdene til rette for sadistiske skjemaer. Selv kunne jeg desverre ikke levere elektronisk i år og jeg brukte mye tid på å komme i havn.

Egentlig er jeg ganske imponert over Skatteetaten. De har gjort mye for å forenkle registreringen, de har hjelpsomme assistenter som står strategisk utplassert (f.eks. på Oslo S.) og de har vært smarte med innsamlingen for de som leverer manuellt. Hvis man ikke kan levere elektronisk så er det bare å kjøre ned til Tøyen og levere konvolutten til en ansatt som står langs veien. Tenk om McDonalds Drivethrough hadde vært like effektivt!

Selv om jeg begynte relativt tidlig i år, klarte jeg ikke å få levert før i dag. Klokken 1500 var det i boks, men da var jeg til gjengjeld helt utkjørt. Jeg vet ikke om det kom av utfyllingene av skjemaene, men jeg satt ihvertfall med en kraftig hodepine som ikke ga seg med Paracet.

Noen ble sikkert glade over å høre at man fikk en 24 timers utsettelse på innleveringen: "Fristen for levering er utsatt til 1. mai kl 24.00. Lørdag kveld var tjenesten for levering til tider treg på grunn av svært høy trafikk."

Noen punkter i selvangivelsen var frustrerende. Blant annet det å føre opp ligningsverdi og prosentligningen av egen bolig. Det burde ikke komme som en overaskelse at jeg bor i eget hus. Jeg har et stort boliglån, jeg har ført det opp hvert år og det sto på endringsskjemaet for å få nytt skattekort. Allikevel kom det ikke med. Lett nok, men små irriterende. Særlig når man ser hvordan man skal fylle det ut:
(Fjorårets ligningsverdi*0,95)-90.000=Ligningsverdi
Ligningsverdi*0,025+(ligningsverdi-451.000)*0,05=Prosentligning


Ganske håpløst spør du meg, men vi får vel bare være glad til for at Per Olaf Lundteigen ikke fikk gjennomslag for forslaget han kom med sist han var i rikspolitikken.

Mitt neste frustrasjonspunkt var aksjerealiseringen. Her har de virkelig løftet seg opp mange hakk, ved å sende ut ferdigutfylte skjemaer for realisasjon og beholdning. Desverre inneholder det fortsatt litt for mange feil, og man blir derfor nødt til å ettergå opplysningene. Litt rart var det også at hvis man skulle levere elektronsk så måtte man manuellt skrive opplysningene over på et nytt skjema, mens hvis man leverte manuellt slapp man hvis opplysningene stemte. Dette var vel noe de ikke rakk å få ferdig, så det blir vel bedre neste år.

Det tredje frustrasjonspunktet er nok litt sært for min del. Jeg har en bankkonto i USA som jeg ikke får avsluttet, og som jeg ikke har tilgang på herfra. Jeg får ikke avsluttet den med mindre jeg drar over for å avslutte i en av deres filialer. I utganspunktet burde det være greit, for jeg har faktisk vært i USA etterpå. Problemet da er at jeg ikke var i en stat hvor denne banken var representert, så jeg var like langt. Det er forøvrig ingen liten fille bank, den heter JPMorgan Chase Bank. I fjor prøvde jeg å rydde opp i det ved å snakke med to norske banker, men de ga meg ikke noe håp.

Hva med nettbank da? Jo takk! La meg fortelle om nettbanken i USA. Eksempelet er riktignok fra 2002, men jeg er ikke sikker på at det har blitt noe bedre. Blant annet fordi jeg så en artikkel i Aftenposten for noen uker siden om at amerikanerne fortsatt betaler med sjekkheftet. Tilbake til nettbankeksempelet mitt: Vi hadde vært ute og spist middag med noen kollegaer. Jeg hadde lagt ut, og dagen etterpå satt vi på kontoret og skulle gjøre opp. Morten skulle da prøve nettbanken, og skrev inn de nødvendige opplysningene. 1 uke senere fikk jeg tilsendt en sjekk i posten! Deretter måtte jeg kjøre inn i en drivein bank, hvor en bankansatt registrerte sjekken og en uke etterpå sto pengene på konto. Ganske utrolig spør du meg. For min del betyr dette at jeg er nødt til å levere ca. opplysninger om min konto og vedlegge et brev der jeg forklarer situasjonen i detalj.

Sannsynligvis ville de aldri funnet dette hvis jeg ikke skrev noe om det, men jeg vil nå engang ha dette i orden. Slik jeg ser det har jeg opplyst om all info etter beste evne, men jeg er like spent hvert år på hvordan de reagerer.

I fjor fikk jeg brev om at jeg sulle få straffeskatt for et beløp som ikke var oppgitt. Det var en feil, og det innså de også når jeg snakket med dem. Desverre kom brevet på en fredag så hele helgen var ødelagt.

Forhåpentligvis kommer utviklingen raskt opp på et nivå så jeg også kan levere elektronisk etter å ha sjekket at tallene stemmer.

Ingen kommentarer: