Tanker fra en tenkende tenker

fredag, april 29, 2005

Microsoft Metro vs Adobe PDF

Denne uken annonserte Bill Gates et nytt dokumentformat som vil konkurrere med Adobe's PDF.

Formatet har fått navnet Metro og vil baseres på XML. Microsoft benekter at de ønsker å konkurrere med PDF, men det tror ikke analytikeren Roger Kay i IDC noe på. Til Microsoft Watch utaler han: "It sure sounds like it's meant as a PDF killer to me".

Spesifikasjonene skal legges ut på mandag, så jeg har ikke fått sett de ennå. Jeg har allikevel lyst til å kommentere litt rundt disse formatene.

Jeg har jobbet endel med å konvertere XML baserte data til rapporter og dokumenter. I et program har jeg gjort det slik at informasjon som ligger lagret i en XML fil konverteres til PDF. For å få til det bruker jeg en teknologi som heter XSLT (eXtensible Stylesheet Language Transforms). Denne teknologien gjør det mulig å konvertere fra et XML dokument til et annet, eller til et annet textbasert dokument. Når vi skal konvertere til PDF så må vi gå igjennom et ekstra ledd, ved å konvertere til noe som heter XSL-FO (eXtensible Stylesheet Language - Formatting Objects). Deretter må vi konvertere fra XSL-FO til PDF, og det må vi gjøre igjennom en tredjeparts komponent. Prosessen blir altså slik:
XML->XSL-FO->PDF

Dette fungerer greit og det går ganske fort. Allikevel er det litt knotete å måtte bruke en ekstra komponent. Til et annet program jeg lagde valgte jeg å heller konvertere XML-dataene til et Word dokument. Ikke det proprietære binære formatet til Word, men til WordML (Word Markup Language). Dette er et åpent XML basert format som kom i Microsoft Office 2003. Et tilsvarende format for Excel finne sogså, og heter SpreadsheetML. Det har jeg ikke prøvd ennå. Ved å generere dokumenter i WordML i stedenfor PDF kuttes prosessen ned til:
XML->WordML

Nå er ikke WordML ideellt for å lage utskrivbare rapporter. Office koster penger, og det er i praksis ikke så mange som installerer Word vieweren. Fordi Metro er XML basert får den samme prosess som med WordML:
XML->Metro

Det er stor forkjell på hvordan informasjon presenteres på web og på utskrevne ark. På web kan man scrolle nedover skjermen og det er derfor ikke så vanskelig. På ark må man treffe i forhold til arkets bredde og høyde. Spesiellt viktig blir det hvis man vil skrive ut informasjon som inneholder tabeller.

PDF har vært en megasukses som neppe forsvinner med det første. At Microsoft ikke har gjort et angrepsforsøk tidligere er egentlig litt rart, men kanskje er det rette tiden nå. Når Longhorn kommer med innebygd støtte for Metro, og de tidligere Windows versjonene får gratis nedlastninger så vil de nok raskt nå opp på et ganske brukbart brukstall. Samtidig er det mange som er skeptisk til Microsoft's dominanse og som derfor ikke vil gå over sånn rett uten videre. Adobe er heller ikke en liten fillekonkurrent, selv om de i forhold til Microsoft ikke er større enn den veksten Microsoft må ha vært år for at børskursen skal holde seg.

Jeg vil nok fortsette med å konvertere til PDF, men det er ingen tvil om at Metro formatet frister meg fordi det bygger på XML. Da er det jo lett for meg å lage raske løsninger for å dekke rapport og dokument behov. Et eksempel på det kan jo være å lage et lite XSLT filter for å konvertere fra det XML baserte Atom formatet til et Metro basert dokument som egner seg for utskrift i bokform. Det ville jo vært en enkel måte å lage en (dag)bok ut av bloggen.

Ingen kommentarer: