Tanker fra en tenkende tenker

fredag, mai 27, 2005

Lyden er for treg

I dag var jeg tidtager på Speedo Cup, et internasjonalt svømmestevne på Tøyenbadet. Vi har elektronisk tidtagning, men som en backup tar vi også manuell tid med stoppeklokken. Normalt er jeg ganske god til å ta nøyaktige tider, og som regel er jeg innenfor 5 hundredeler av den digitale tiden. Noen sjeldne ganger bommer jeg med mer enn 1 tidel av et sekund.

På dagens første øvelse, 50m fri, reagerte jeg og en av de andre svømmeforeldrene på at vi konsekvent bommet mer enn vi pleier. Vi har begge unger i svømmeklubben og vi svømmer også sammen på mandager i vår egen svømmeklubb, Oslo Dolphin Masters. Ettersom vi begge er tidligere aktive konkurransesvømmere diskuterer vi det meste som har med svømming å gjøre, enten det er teknikk, dommeravgjørelser, treningsmetoder eller som i dette tilfellet tidtagning. Vi bommet begge mellom 15-20 hundredeler, og vi hadde hele veien for god tid i forhold til den elektroniske tidtagningen.

Tøyenbadet er et langbane basseng, det vil si at det er 50 meter langt, istedenfor 25 som er det mest vanlige i Norge. 50m er forøvrig den olympiske sstandarden. Så på øvelsen 50m fri, starter svømmeren på den andre siden av bassenget, og da er naturlig nok starteren også der. Vi regnet litt i hodet og kom frem til at lyden beveger seg i litt over 300 m/s. Når jeg kom hjem i kveld, sjekket jeg dette ut og fant ut at hastigheten er ca. 330 m/s. Det betyr at forsinkelsen fra starteren til oss som var tidtagere var på 0,15s. Det stemmer godt overens med avviket. Heldigvis fungerte det elektroniske systemet prikkfritt, så det ble ingen problemer med dette.

0,15s høres kanskje ikke mye ut, men dpå en øvelse som i OL varer under 22 sekunder, kan det fort være forskjellen på gull og fjerdeplass. Selv vant jeg en gang for lenge siden UM (Ungdomsmesterskapet) på en 400m tiden 4.25.90, og var bare 3 hundredeler forran nestemann. Så tett har det vært mange ganger. Da er det godt at vi har et elektronisk tidtagningssystem.

Konklusjonen min er ihvertfall at lyden er tregere enn vi tror. Vi blir liksom så imponert når vi hører lydens hastighet, men det er jo faktisk ikke så raskt allikevel når det kan gi store utslag på en så kort avstand so 50m.

Ingen kommentarer: