Tanker fra en tenkende tenker

tirsdag, mai 03, 2005

IT-mediene burde vært først

Mandag annonserte Adresseavisen at de var først i Norge med en Podcast. Gode nyheter og det var på tide. Etter å ha tenkt litt over det er jeg egentlig litt skuffet over at ikke Digi.no, Computerworld eller ITAvisen var først.

Podcasting ligger jo veldig naturlig for oss IT folk. Det er en teknologisk nyvinning, og vi er gjerne de første til å ta i bruk nye produkter og teknologier. De fleste som er i IT-bransjen er jo også her fordi vi har en ofte overdreven interesse for faget. Vi sitter med laptop'n i fanget på kvelden og i helgene.

IT-mediene var ikke føsrt, men jeg håper virkelig at de er i planleggingsfasen og snart klare til lansering. Jeg ville ihvertfall lastet ned deres Podcast hver eneste dag for å høre på på vei til eller fra jobben.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Når det gjelder it-nyheter på norsk så synes jeg faktisk at aftenposten sin Data og Nett seksjon gjør en langt bedre jobb enn disse rene it-nyhetsnettstedene.

i1277 sa...

Synes det er glimrende at andre enn IT-mediene var først ute. Det er en uting at teknologi skal "kastes bort" på teknologene. At "vanlige folk"tar i bruk ny teknologi er i utgangspunktet mye viktigere enn at tech-folket gjør det (sistnevnte gruppe hiver seg jo uansett på etterhvert).

I tillegg er det å produsere og å konsumere innhold to forskjellige ting (selv om utviklingen går mot at flere og flere gjør begge deler). Tech-folket er early adopters når det gjelder å ta i bruk ny teknologi, men har de nødvendigvis noe mer vettugt å si enn andre? Jeg tor ikke det.

Forøvrig synes jeg heller ikke de norske it-avisene er så voldsomt interessante, de skriver om nye teknologiske utgivelser og produkter, men reflekterer i liten grad rundt hva disse nyvinningene egentlig betyr for oss. Da er det ofte mer spennende å lese hva norske bloggere sier om sakene. Men dette er nå engang smak og behag, det skal være rom for begge deler.