Tanker fra en tenkende tenker

mandag, mai 09, 2005

Gratispenger til grundere

Kapital har i nummer 8/2005 en veldig god artikkel om hva som finnes av "gratipenger" for hardt prøvede grundere i oppstartsfasen. Desverre finnes den ikke på nett, så jeg får ikke lenket til den.

Jeg har tidligere nevnt både Venture Cup og Verdiskaper i denne bloggen. Av andre konkurranser hvor det er mulig å vinne premier, nevner Kapital: DnBNOR's innovasjonspris, ONS' innovasjonspris, Innovasjon Norge's grunderpris til innovative kvinner, Medinovas idepris som går til forsker(e) og NHO's nyskapningspris. Pengepremiene varierer fra 20.000kr til 350.000kr. Dette er penger som kommer godt med i en kritisk og tøff fase.

Artikkelen har også en god oversikt over de forskjellige tilskuddsprogrammene som eksisterer, i tillegg til endel generell info om hvordan disse fungerer.

Jeg har lyst til å spesiellt trekke ut en setning fra Kapital's artikkel: "-Det største gapet når det gjelder nyskapning i Norge, gjelder helt sentrale strøk". Kathinka Greve Leiner er direktør for entreprenørskap i Innovasjon Norge setter fingeren på problemet med norsk satsning på nyskapning. Der potensialet er størst, satses det minst!

I dag fikk jeg også nyhetsbrevet Funky Oslo, fra Oslo Teknopol. Der kunne jeg lese om en stakkars grunder i Tønsberg: "NRK Vestfold kan melde at Tønsberg-gründeren Henry Val, som i 2004 vant DnBs innovasjonspris i Vestfold, sliter med å få offentlige tilskudd til sin elektriske pasientløfter. Innovasjon Norge i Vestfold har anbefalt ham å flytte til Nord-Norge, hvor det er mye lettere å få offentlige midler.". Ta en titt på kartet jeg fikk på et Innovasjon Norge foredrag om satsningen, så ser du hvor håpløs disse prioriteringene er.

Det er vanskelig å finne frem i jungelen av støttemuligheter, og altfor få av dem er tilgjengelig for grundere i sentrale strøk (hvor sentralt er egentlig Tønsberg?). Godt er det da i hvertfall at grundere, innovasjon og nyskapning er hot for tiden. Da blir det forhåpentligvis flere slike gode artikler som kan vise veien til penger. En dag, når alle er lykkelige bloggere blir det kanskje til og med mulig å linke til de...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Jeg kaller meg grunder, men ønsker ikke å bruke tiden min til å sette meg inn i alle de støtteordninger som finnes. Jeg er på jakt etter et firma som kan søke støtte for meg, med en avtale om betaling dersom støtte oppnås.

Mvh
caho@online.no

Anders Brenna sa...

Heisann!

Jeg beklager, men å sette ut søknadsprosessen til en ekstern person eller et eksternt firma er dødfødt.

Det er ikke nødvendig å bruke masse tid på å sette seg inn i støtteordninger. Det som er nødvendig er å sette seg nedd og skrive en god overbevisende forretningsplan. Den kan du da legge på bordet når du presenterer din forretningside.

Forretningsplanen bør heller ikke outsources. Den viktigste hensikten med forretningsplanen er å gå igjennom en prosess. Selve forretningsplanen vil være et dynamisk dokument som kontinuerlig redigeres etterhvert.

Hvis du ikke gidder å ta deg tid til å gjøre en skikkelig forretningsplan, så er det ingen vits å søke om støtte. I mine øyne er da da heller ikke noen vits å være ambisiøs heller. Små ideer kan gjennomføres uten en skikkelig plan, men hvis du satser stort bør du absolutt planlegge godt og dokumentere det gjennom en skikkelig forretningsplan.

Anonym sa...

Hei igjen!

Takk for at du svarer, for dette er et interessant tema.

Jeg har lagd en (etter min mening) god forretningsplan. Men for tiden er jeg i en produktutviklingsfase, som krever mye av mitt fokus.
Med en fulltids jobb ved siden, er det vanskelig å finne alle "gratispengene", og samtidig vite hva de ulike giverne vektlegger for at nettopp jeg skal få tilskudd. Dersom noen hadde spesialisert seg på dette feltet ville sjansen for å få tilskudd bli større, og samtidig gå raskere.

Mvh
caho@online.no

Anders Brenna sa...

Når du har planen på plass er du godt i gang. Da er det i utgangspunktet ingen vits å gjøre noe mer enn å skrive et følgebrev sammen med planen når du sender den inn og ber om støtte.

Hva de ser etter kan være så mangt. Jeg tror at det er som alt annet her i livet; hvis man er overbevisende så blir folk overbevist. Ofte vet de lite om det fagfeltet du satser innen og da gjelder det å være litt selgende.

Høye ambisjoner er en verdi i seg selv. Legg lista høyt med mål om stor omsetning, stor markedsandel og mange nye arbeidsplasser. Sørg deretter for at du sannsynliggjør at dette er mulig.

Snakk med Innovasjon Norge og spør dem rett ut om hva slags støtteordrninger du bør søke på. Sjekk med Næringsetaten for den kommunen du bor i og følg med i nyhetene. Da er du allerede godt i gang, og det krever ikke mer enn noen minutter på telefonen. Det tilsvarer ikke mer arbeid enn tiden en røyker bruker på røykepauser på en enkelt dag.

Jeg er fortsatt negativ til spesialisering på dette feltet. Det er ikke så mye penger det er snakk om og hele poenget forsvinner om folk skal bli spesialister på det. Skal man først bli en spesialist, bør man heller bli best på å hente private penger.

Ellers så vil jeg ønske deg lykke til! Jeg elsker å høre om grundere som satser. Det er dagens små oppstartsselskaper som er Norges fremtidige børslokomotiv.