Tanker fra en tenkende tenker

mandag, april 18, 2005

Når kartet er galt

Det brukes mye offentlige penger på å få til nyskapning i Norge, men mye av det prioriteres helt galt. Her er et kart som i mine øyne beskriver hvorfor vi får lite igjen for satsningen.



Kartet er hentet fra en presentasjon Innovasjon Norge holdt i forrige uke. I den samme presentasjonen presenterer de noen interessante punkter om situasjonen for nyetableringer i Norge:
-Mange etableringer, men få overlever 10-årsdagen med inntekter (34%)
-Svært få som vokser (3% gir 60% av sysselsettingsveksten)
-Høy andel som representerer noe nytt i markedet (74%)
-Få etableringer med bakgrunn fra forskningsmiljøer (0,5%)
-Mange med stort potensial blir solgt til utlandet

Det er da virkelig ikke rart at få overlever 10-årsdagen. Det skal jo bare satses det det er håpløse forhold. Legg merke til at det er hvite felt i Trondheimsregionen, rundt Bergen, rundt Stvanger, ved Kristiansand og mesteparten av området rundt Oslo-regionen. I praksis betyr det at det bare skal satses der det omtrent ikke er mulig å lykkes. Penger rett ut av vinduet.

Argumentet for dette kartet var at disse 'hvite' regionene hadde lettere tilgang på kapital og annen hjelp. Sprøyt fra ende til annen! De som mener det bør ta en tur til Venture Kapitalistene og be om penger. Det er ikke lett, og man får stort sett bare penger når man har kommet langt i prosessen. Jo mer erfaren et VC selskap er, jo seinere i fasen investerer de. Dessuten er det ikke lett å få tilgang på andre gode i disse distriktene. I utkantsstrøk er det som regel lett å få tilgang til billige lokaler og annen hjelp. Jeg kjenner f.eks noen som etablerte seg på Vinstra og de fikk masse hjelp fra det lokale samfunn. Blant annet billige lokaler fordi kommunen ville at de skulle etablere noe nytt der. Dette er ikke lett i Oslo, selv om det faktisk er noen gode initiativ der også (Jeg får komme tilbake til det senere).

Formålet til Innovasjon Norge:
"Innovasjon Norge skal fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters og regioners næringsmessige muligheter gjennom å bidra til innovasjon, internasjonalisering og profilering."

Med dette kartet burde de kanskje endret den til:
"Innovasjon Norge skal fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling i distriktene, og utløse ulike distrikters og regioners næringsmessige muligheter gjennom å bidra til å skape og opprettholde ulønsomme bedrifter som holder gamle tradisjoner i hevd."

Nå er ikke jeg tilhenger av at det offentlige skal bære grundere og innovatører frem på et gullfat. Man må klare å få til ting på tross av rammebetingelsene, men når det først er penger tilgjengelig så gremmes jeg over hvordan de hives ut av vinduet i distriktpolitikkens navn.

God distriktspolitikk er i mine øyne to ting: veiutbygging og bredbåndsutvikling. Veiutbygging slik at det er lett å kjøre fra storby til storby. Da får alle de mindre stedene i mellom lettere for å transportere varer og personale. Bredbåndsutbygging for da kan man faktisk sitte på avsidesliggende steder og jobbe.

Når jeg nå er så voldsomt negativ til dette kartet, så føler jeg at jeg må få frem at jeg har et godt inntrykk av Innovasjon Norge. De bistår Grunderskolen på utenlandsoppholdet og de har noen virkelig dyktige ansatte på utenlandskontorene. Jeg er ihvertfall imponert over de jeg har truffet i San Francisco. Det blir også sagt at får å få støtte bør man være en handikappet kvinne på bygda, men jeg har faktisk fått etableringsstipend fra dem selv om jeg bor i Oslo og er mann.

Ingen kommentarer: