Tanker fra en tenkende tenker

onsdag, april 13, 2005

Vil Microsoft lykkes med åpen kildekode?

Jeg tror det. Vi vil neppe se Windows eller Office lansert under GPL, men jeg tror vi kommer til å se ganske mange add-on produkter lisensiert under en åpen kildekodelisens.

Pr. dags dato har Microsoft lansert 3 åpen kildekode prosjekter: WiX, FlexWiki og CETS. WiX er et system for XML baserte MSI installasjoner, FlexWiki er et Wiki bassert content management (CM)system og CETS er et anti-pedofil system brukt av politiet.

For Microsoft er det en forretningsmessig umulighet å plutselig forandre seg totalt fra proprietær kildekode til åpen kildekode. Det er ikke et hinder for at de kan eksperimentere litt, og så finne ut hva som fungerer. Så er det da også det de gjør.

Rundt Microsoft's hovedprodukter er det endel tilleggsprogrammer som ofte er gratis. F.eks endel resource kit utillities. Der har de allerede for endel år siden lagt ut mange av verktøyene som VBScript som man kan endre koden på. Jeg tror det snart vil utvides ved at flere av verktøyene tar samme vei som WiX og blir åpen kildekode løsninger. Fordelen for Microsoft blir da at det vil gå fortere å videreutvikle disse programmene, samt at de blir bedre gjennomtestet. Dessuten er det da lettere for andre å gjøre de endringene de ønsker. Produktene som drar inn penger blir bare berørt i positiv forstand, ved at de får bedre tillegssløsninger.

For oss som bruker og betaler for Microsoft produkter vil det også være en fordel. For oss er det lettere å sette sammen løsningene og implementeringskostnadene synker. Selvsagt hadde det vært fint om lisensene var gratis, men det er ikke det som er det vesentlige. For oss er det viktigste at vi får gjennomført våre IT-strategier raskt, med god kvalitet og til en fornuftig pris.

Selv har jeg latt meg fascinere veldig av åpen kildekode lisenser, men min interesse for Linux er ikke så stor. Jeg har installert det noen ganger, men har bestemt meg for at jeg prioriterer videre kompetanseutvikling der istedenfor å bli en potet som kan brukes til alt.

GotDotNet er det mange kode eksempler i bruken av Microsoft Visual Studio .Net. Fordelen med denne og andre communities er at det blir mange tilgjengelige eksempler for hvordan ting skal gjøres. Det gjør det lettere å finne ut av ting, og gjør flere i stand til å lage nyttige løsninger. Her er grunnlaget lagt for mange prosjekter med åpen kildekode.

Åpen kildekode puristene vil neppe la seg begeistre hvis Microsoft går for en delt modell der de gjør mye åpen kildekode, men fortsatt beholder endel proprietært. Selv tror jeg det er fornuftig og det er jo på samme måte som IBM gjør det.

Ingen kommentarer: