Tanker fra en tenkende tenker

fredag, april 15, 2005

Titler til besvær

I Norge er vi ikke så opptatt av hva slags titler en person har. Det er man i andre land, og det kan være litt vanskelig å forholde seg til hva de forskjellige titlene betyr.

Jeg har her samlet noen av dem, men vil ikke påstå at jeg kan alle. Forøvrig bruker amerikanerne mange forkortelser også.

Board
Chairman of the Board = Styreformann
Boardmember = Styremedlem

Cxx titlene
CEO (Chief Executive Officer) = Administrerende Direktør
COO (Chief Operating Officer) = Daglig Leder
CFO (Chief Financial Officer) = Finansdirektør
CIO (Chief Information Officer) = IT Direktør (internt)
CISO (Chief Information Security Officer) = IT Sikkerhets Direktør (Dette er nok en stilling vi kommer til å se mer av)
CTO (Chief Technology Officer) = Utviklings Direktør (ansvarlig for utviklingen i teknologi selskaper)
CMO (Chief Marketing Officer) = Markedsdirektør
CSA (Chief Software Architect) =Sjefsarkitekt (En tittel Bill Gates fant opp for seg selv)
Chief Yahoo = ? (Tim Koogle's tittel etter at han overlot styringen til en annen i Yahoo)

VP (Vice Presidents)
VP, Sales = Salgsdirektør
VP, Marketing = Markedsdirektør
VP, Engineering = Utviklings sjef
VP, Customer Services = Sjef for support, konsulent, kurs m.m.

Director
Director of Product Management = Direktør for produkt utvikling
Director of Technology Alliances = Direktør for teknologiske partnerskap
Director of Field Development = Direktør for salgsstøtte
Director of Information Services = IT Sjef
Director of HR = Personal Direktør

Manager
General Manager = Daglig Leder
Product manager = Produktsjef
Sales Manager = Salgssjef

Som deres ser er det mer enn nok av titler, og jeg har ikke fått med meg alle. Legg også merke til hierarkiet. Det er langt fra topp til bunn. I tillegg kommer tilleggstitler som Senior og lignende. En organisasjonsstruktur kan fort se slik ut:
1. CEO
2. COO
3. Senior Vice President
4. Vice President
5. Director
6. Manager
7. Employee

2 kommentarer:

Anonym sa...

Cxx titler bør ikke brukes i bedrifter med mindre enn 1,000 ansatte, med unntak av f.eks CEO/CFO.

CCO (Chief Communication Officer) ble glemt, typisk leder for HR funksjonen i bedriften.
IT Director har gjerne nasjonalt ansvar, og rapporterer til bedriftens CIO.

IM (Information Management) Director er også flittig brukt.

Igjen er det størrelsen på bedriften som avgjør hvilke stillinger man har behov for.

Er pinelig å være CIO for en bedrift på 500 ansatte. ;-)

Anders Brenna sa...

Takk for innspillene. Jeg er helt enig at Cxx titlene er for de større selskapene, men de brukes nesten mest av de små. Når jeg jobbet i Silicon Valley var det stort sett de bedriftene med mindre enn 10 ansatte som brukte Cxx titlene.

Selv har jeg vel også mitt svin på skogen. Når jeg jobbet i Snow Software, hadde jeg CTO som tittel. Det var rett og slett nødvendig å ha det på visittkortet når vi hadde møter med utenlandske selskap.